wij hebben sinds kort een jack russel van ongeveer 9 maanden. ik laat hem 6x uit.als visite met hem speelt of hij mag iets niet plast hij zo in huis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Puppy's kunnen nog moeilijk hun plas ophouden, zeker als ze enthousiast of onzeker zijn.

Laat hem altijd na het wakker worden, spelen en eten direct uit.

Het is ook de vraag hoe je hem straft als hij iets niet mag? Met honden moet je heel duidelijk en consequent zijn. Nooit schreeuwen of slaan, dat maakt ze angstig en op den duur kunnen ze er vals van worden.
Het zijn geen kinderen!! Communiceer in hondentaal met hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is onderdanig gedrag. Wij hebben dat ook gehad met onze teckel. Laat mensen de hond negeren dan doet hij het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij plast als er gespeeld wordt waarschijnlijk van blijschap en als hij iets niet mag van woede.
Om het af te leren moet je direct stoppen met spelen als hij plast en als hij straf krijgt zet je hem bijvoorbeeld in de bench.
Niet in zijn nachtverblijf zetten bij straf want dan gaat hij dat met elkaar asocieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt een deemoedplasje genoemd, om z'n onderdanigheid aan te geven, dat hij niets slechts in de zin heeft ('jullie zijn groot en ik is klein'-idee).

Zoals hierboven al aangegeven : negeren is het beste, om dit gedrag te voorkomen. Laat je bezoek wat minder uitbundig met de hond spelen, en wees iets minder streng als hij iets doet dat niet mag. Hij is nu zó onder de indruk als hij gestrafd wordt, dat hij zijn deemoed op de meest hondse manier laat zien - onderdaniger kan een hond niet zijn...
Dus wees consequent, maar zeg het met niet té harde stem, als hij 'foei' is.

Net als sommige mensen niet altijd het hoogste woord hoeven te hebben, en zich er fijner bij voelen niet op de voorgrond te hoeven treden, heb je dominante honden (zeg maar 'macho', maar vrouwtjes kunnen óók dominant zijn), en er zijn wat meer deemoedige, onderdanige types - en jullie jackie is er blijkbaar zo één.

Hij is aan het begin van z'n puberteit, dus zijn definitieve karakter is er nog niet helemaal ingegroeid.....dus : consequent, maar met de voor deze hond nodige zachtheid/vriendelijkheid!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben een border collie en die heeft dat 1,5 jaar gehad maar dat is waarschijnlijk omdat de puppy erg enthousiast is later gaat dat wel over