Wat te doen bij een bedreiging?

Hallo,

De laatste 2/3 dagen heeft mijn vriendin en probleem, ze kwam namelijk op voor haar beste vriendin. Haar beste vriendin haar ex, bedreigt dus haar beste vriendin, en mijn vriendin kwam voor haar op..
Nu is het probleem, dat die kerel ook haar bedreigt, en niet zomaar, vandaag onder de middag stonden ze er ook letterlijk met een groepje van 12 man haar op te wachten en ze hebben haar enkele keren geslagen, ik ben de enige die het weet want ze zeggen dat als ze het tegen iemand doorverteld ze niet meer zal leven.
Dit is volgens mij echt wel zeer overdreven, ook de handelingen die ze aanbrengen tegenover haar, ze kan niets, ze durft het tegen niemand zeggen en ik ben de enige die het weet.
Ik heb haar gezegt dat ze naar de politie moet gaan en tegen haar vader moest zeggen, maar ze heeft gewoon ontzettend veel bang.
Morgen gingen ze haar misschien terug opwachten, en ik ben heel ongerust om haar. Ik zou zeggen, ik kom ook naar haar toe, maar het is een ingewikkelde relatie en ik woon nogal ver + ik heb klierkoorts dus ik mag niet buitenkomen.
Ze krijgt dus echt bedreigingen dat ze haar willen neersteken en vanalles en nog wat.
Wat moet zij/we doen?
En zo snel mogelijk want dit loopt erg uit de hand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Antwoorden (8)

Het enige wat ze kan doen, is naar de politie gaan. Wat jij kan doen op dit moment is, de politie alvast informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn hele moeilijke situaties, maar een deel van de bedreiging is meestal (nadruk op meestal) de macht van de bedreiger niet zozeer zijn daden. Blijf hier niet mee rondlopen. Als je niet naar de politie durft of wil (of zij in dit geval) Ga dan in ieder geval naar een psycholoog. Die kan je helpen je angst reeel te houden om pleinvrees en depressie te voorkomen. Verder zul je echt naar de politie moeten en na die tijd zorgen dat ze tijdelijk even weg is. Dat ze nu klappen heeft gehad moet ze gebruiken en niet wachten tot de plekken weg getrokken zijn. Als ze nu gaat kunnen ze foto's maken en die kunnen gebruikt worden als bewijs. Zonder kunnen ze niets voor je betekenen. Dat is veel erger. Ga alsjeblieft heen want de bedreiging wordt niet minder en de angst alleen maar groter. Uiteindelijk eist het veel meer dan het opleverd om niet te gaan. Denk aan de lange termijn. Bedenk wat je zelf iemand aan zou raden die niet zo dicht bij je betrokken was en vraag haar dat ook te doen. Doe dan wat je de ander aan zou raden. Want nu laat je je leiden door angst en dat is een slechte raadgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben momenteel eigenlijk haar psychologische steun denk ik..
Ze heeft het ook moeilijk niet alleen met dat, maar ook problemen thuis, haar ouders, haar vrienden en ik kan zo wel nog even een lijstje opnoemen.
Ik heb haar al 2x tegengehouden voor een zelfmoordpoging.
Zelf zou ik naar de politie stappen, hoe bang ik ook ben zou ik dat doen, maar zij doet het niet hoe hard ik ook zeur, moet ik het dan doen?
Over wat je zegt dat de bedreiger zijn daden niet naleeft, is in dit geval denk ik niet waar want de dader heeft het nogmaals gedaan heb ik gehoord.
De politie kan dus er makkelijk iets aan doen.
Maar zowiezo gaat het achteraf dubbel zo zwaar worden na de straf van hun door de angst. Wat ik dus moet doen in naar de politie stappen met foto's van haar wonden en dreig sms'jes van de bedreigers?
Wat kan de politie er dan eigenlijk aan doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er in ieder geval heen gaan, zij kunnen je verder adviseren. Het probleem is dat ze pas wat doen als er echt iets gebeurt is. Misschien heb je (hoe crux ook) het geluk dat ze geslagen is, daardoor sta je sterker. Ze reageren tegenwoordig steeds beter op mishandeling ook als er geen aangifte is van het slachtoffer zelf. Neem idd alles mee wat je aan bewijs hebt. Dat ze al veel meegemaakt heeft en meemaakt is logisch. Mensen die andere mensen bedreigen pakken meestal de mensen die op dat moment psychisch of lichamelijk zwak(ker) zijn. Als je direct op zo'n bedreiging assertief reageert is het meestal gelijk over. Kijk ook op internet naar pagina's met "hoe om te gaan met agressie en geweld". Hier staan goeie tips op. Ook voor het geval je zelf een keer in die situatie komt samen met haar. Dan weet je in ieder geval hoe je moet reageren.
Laat haar op een sport gaan zoals Krav maga. Dit helpt niet direct, maar maakt haar wel weerbaarder voor de toekomst en het geeft haar een mogelijkheid om alle verdriet en woede kwijt te raken en geeft haar de zekerheid dat haar dit nooit weer hoeft te gebeuren. Meestal gebeurt het dan ook niet meer alleen al door de houdingdie iemand vanuit zichzelf aanneemt. Het wordt hoe dan ook niet leuk, one way or the other, het is nu puur een kwestie van schade beperking ipv voorkoming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké dank je wel hier kan ik wat mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan!! ;)
Naar de politie is toch wel het beste.
Als ze niks doet kan het zijn dat dit hele gedoe blijft.
Degene die de dreigingen doen kent ze denk wel. (naam etc.)
Dat maakt het voor de politie gelijk een stuk makkelijker.

Als ze morgen naar school ga is het handig om bij mensen in de buurt te blijven. Bij veel menigte. Dat verkleint misschien de kans dat er iets gebeurd. Maar dat weet je nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze moet naar de politie gaan, en melding doen van de bedreiging in plaats van aangifte (wat natuurlijk beter is, maar ik begrijp dat ze er bang voor is). Zo wordt alles wel geregistreerd (maak inderdaad ook foto's!) maar doen ze er verder niets aan - ze slaan het alleen op in hun bestand en gaan niet tot vervolging over.
Grote kans dat er verder niets gebeurt, maar mocht dit wel zo zijn, is alles in ieder geval vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melding maken bij politie haar ouders en de school noteer alle namen van personen die bij de mishandeling betrokken waren open gooien die beerput blijf hier niet alleen mee rondlopen en laat je niet klein maken door een stel (sorry voor mijn taal gebruik)achterlijke idiooten die denken dat ze met geweld,bedreigingen en anderen te kleineren hun zin kunnen krijgen.Laat aan hun ook zien dat je niet bang bent
veel sterkte voor de komende tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon naar de politie en aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangifte doen, dus naar de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar de politie gaan, en aangifte doen.
vertel ze erbij dat het niet alleen verbaal geweld was, en dat je al geslagen bent, anders kunnen ze niets doen zeggen ze.
dat ze je opwachten met 12 man getuigt er van wat een laaghartige hufters het zijn.
je kan er als vriendin niet veel aan doen, misschien wel als bovenstaand antwoord de politie alvast tippen.
of iemand meelopen op afstand, en bij geringe dreiging gelijk 112 bellen.
dat kan je ook in overleg met de politie doen, succes, maar aangifte doen in ieder geval.