Hoe maak je een opstel over wat je van je (groot)ouders hebt 'geërfd'

bijvoorbeeld je kleur haar, ogen blabla maar hoe begin je zo'n opstel( moeten minimaal 200 woorden zijn)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Mijn Opa van vaderskant is geboren in....
Mijn oma......
Dan de ouders van je moeder....
Dan je ouders....
Noem specifieke kenmerken bv. grote oren, blond haar etc.
Over evt. broers of zussen etc.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt ook schrijven over het karakter. Misschien is 1 van je grootouders of ouders wel heel vrolijk, en heb jij dat ook. Koppigheid kan ook echt in een familie zitten.
Druk of juist rustig gedrag, als je dingen uitpluist ontdek je in hoeveel je eigenlijk op je ouders lijkt, of op je opa of oma. Als je er serieus naar gaat kijken is dat best leuk om vanalles te ontdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje voor jou Jera.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Daydream
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel dat helpt echt!!=D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorm van een gezicht, een oogopslag, een kuiltje in je kin, een kromme of rechte neus, een tic, een karaktertrek, een bepaalde manier van doen, een uitspraak, je zuinigheid of je spaarzaamheid, je liefde voor oude auto's, etc. etc.... Allemaal aanknopingspunten! Stel je ouders de vraag: "Wat ik doe/zoals ik me gedraag: deed/was opa ook zo" Succes!
Hans

Andere antwoorden (3)

Ik heb een leuk idee.
Bij ons in de woonkamer hangt een heel grote oude foto van 80 jaar oud. Ik heb daar vroeger vaak naar staan kijken, zoekend naar herkenning van dingen van mezelf of mijn broers in die mensen.

Misschien heb je ook zo n foto. Vertel erover, wat zie je, wat denk je als je het ziet, wat herken je.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee Ineke, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk idee!+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
200 woorden valt eigenlijk best wel mee, ik ben net 5 min. bezig en ik heb al 96 wooden alleen over mijn haren =D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad een leuk idee! Heb ik zelf nog nooit aan gedacht en ga dit zeer zeker in de praktijk brengen. Bedankt. Vette plus.
Ik zou een bepaalde situatie uitzoeken, waarin je net zo gereageerd hebt als de grootouder die je wilt beschrijven.

Dan schrijf je een verhaaltje over 'een man' of 'een vrouw', en wat er gebeurde, en wat hij/zij zei, of hoe hij/zij reageerde, gewoon een vertelverhaaltje over iemand, alsof de lezer het moment meebeleeft.

Dan vertel je jouw kant van dezelfde soort situatie als deel twee van je opstel, zodat het twee vergelijkbare verhaaltjes worden, maar met het accent op het verschil in leeftijd en leefomstandigheden.

Pas als een soort laatste regeltje maak je, evt. tussen haakjes, een 'o ja, de man/vrouw is mijn opa/oma, en ik kan het óók nog steeds niet' , of zo...

Bijv : de frustraties van je grootouder om te leren sms'en op hogere leeftijd, nadat het met de rijlessen op een enkele blunder na wél goed lukte. En iets waar jij gierend gek van wordt, omdat het je maar niet lukt, terwijl iets anders bijna spelenderwijs ging.

Als je het met de nodige humor beschrijft, is zoiets heel leuk om te lezen, en die o ja-regel komt dan als een totale verrassing, omdat een lezer zich al lezend zit af te vragen, wat die verhaaltjes nou eigenlijk moeten.

En beschrijf dan vooral de dikke fronsen en het zware zuchten, en die stijve vingers, en hoe hij/zij zit te schuiven op de bank, zodat het net wordt, alsof de lezer naar een filmpje zit te kijken.

Suc7!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met dat alle mensen sowieso al heel erg op elkaar lijken: heeft twee armen, twee benen, loopt rechtop, gebruikt taal, etc. Dat zijn allemaal eigenschappen die jij via je ouders hebt gekregen. Ga daarna in op overerfbare verschillen zoals de kleur van huid, haar en ogen. Sluit af met de opmerking dat die verschillen lang niet zo belangrijk zijn als de overeenkomsten.