waarom sneeuwt het soms tennisballen ????

graag een goede uitleg ik ben onder de 10

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het "regenen" van tenisbal-grote ijsklompen is een redelijk zeldzaam verschijnsel.
Dit komt omdat er aan een vrij groot aantal voorwaarden moet worden voldaan om het te laten gebeuren.
Meestal begint het met hagel korrels die van grote hoogte als kleine kruimeltjes ijs naar beneden vallen. ( hoogte van meer dan 5 tot 10 kilometer)
De aardatmosfeer bestaat uit een hele serie lagen op verschillende hoogten, en elke laag is dikker of dunner dan de andere, maar vooral ook veel kouder of warmer dan de andere. Uit de natuurkunde lessen van school heb je mischien geleert dat warme lucht lichter is dan koude lucht, en daarom zijn er in deze luchtlagen regelmatig verstoringen veroorzaakt door de aanvoer van koude of warme lucht. Ook is het een feit dat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht. Zo kan het gebeuren dat er warme lucht in koude lagen terecht komen en dan ontstaat er condensatie (het vocht in de warme lucht kan niet meer gas blijven en worden druppels).
Deze bevriezen en vallen naar beneden en vangen onderweg nog meer stukjes ijs op, en het gebeurt regelmatig dat deze hagel dan weer in een warme laag terecht komt die alles weer een kilometer hoger brengt, en vervolgens gebeurt er weer hetzelfde, de hagel vangt nog meer stukjes ijs op onderweg naar beneden.
In bijzondere gevallen gebeurt dit een paar keer achter elkaar en zo kan een hagelkorrel steeds groter worden tot soms wel de grootte van een tennisbal. Deze is dan zo zwaar dat zelfs een warme opstijgende luchtbel de zware ijsklompen niet meer in de lucht kan houden, en dus naar de aarde vallen.
Zoals gezegt gebeurt dit slechts heel zelden omdat de omstandigheden precies goed moeten zijn om dit te veroorzaken.
Als het toch gebeurt zorg dan dat je snel in een huis of auto of onder een stevig afdak komt want zulke ijsballen zijn echt gevaarlijk.
Hopelijk is hiermee je vraag beantwoort.
Groeten, Ben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zo groot als tennisballen , kan natuurlijk niet..
wat wel kan is dat er ballen naar beneden komen maar die worden door vliegtuigen veroorzaakt, maar dat zijn er maar een paar...
en dat zijn ook meer ijsballen...
anders kan het ook hagel zijn, deze kunnen idd de grote hebben van pingpong ballen en tennisballen...