Is het mogelijk om het pistool uit de handen te slaan van iemand die de loop tegen je hoofd heeft gezet zonder al te groot risico te lopen op schoten?

Door bijvoorbeeld snel een bepaalde beweging te maken of misschien op een andere manier? Is de kans groot dat iemand schiet wanneer je hard op zijn tenen trapt (om af te leiden)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (12)

Goede vraag.
Het valt niet met zekerheid te zeggen.
De kans is groot dat de persoon met het wapen in een reflex de vinger op de trekker beweegt als je een onverwachte beweging maakt, of diegene aanvalt door -zoals jij noemt- op de tenen te trappen.
Maar mocht de kans groot zijn dat de persoon daadwerkelijk de trekker over zal halen, dan lijkt het me verstandig om toch iets te proberen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt beter die trying
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laatste vraag is het belangrijkste. Maar dat weet je zelden zeker.
Ja dit is mogelijk. Gezien op ik meen discovery channel, dat de man snel en een stapje opzij doet en zijn hoofd naar dezelfde kant kantelt en tegelijkertijd met zijn arm het pistool van zijn hoofd afduwt en met zijn andere arm een elleboog op zijn gezicht geeft. En met de hand waarmee hij het pistool opzij duwde pakte hij het pistool ook nog eens af.

Toegevoegd na 50 seconden:
LET OP. Dat was een expert met hele goede reflexen en hij had veel geoefend. Dus voor ongeoefenden zal dit niet zo makkelijk werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kans is niet heel erg groot, maar als je dan toch geraakt wordt ga je toch echt dood.
ikzelf zou dat risico niet snel nemen

Toegevoegd na 6 minuten:
probeer dit dan ;) :
http://www.youtube.com/watch?v=07jnqD8wvyE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan waar je handen op dat moment zijn. Ik denk sowieso niet dat het kan zonder een al te groot risico te lopen.

Eigenlijk 3 factoren:
-Hoe ver zijn je handen van het pistool vandaan
-Hoe alert (reactievermogen) is de persoon die het pistool vasthoudt
-Wil die persoon ook daadwerkelijk schieten (en heeft hij dit van te voren bedacht).

Als je handen achter je hoofd moet houden, heb je veel meer kans om het pistool succesvol weg te slaan voordat de schutter door heeft wat er gebeurd. Moeten je handen echter van 'ver' komen, bijvoorbeeld achter je rug. Moet je eerst je handen helemaal optillen waardoor de schutter langer heeft om te reageren.

Als de persoon die het pistool vast heeft bijna in slaap valt, lukt het waarschijnlijk zonder al te veel problemen met een snelle beweging. Als die persoon echter heel alert is, en hij bij de geringste beweging al bijna de trekker wilt overhalen wordt het moeilijk.

En tot slot of de persoon echt wil schieten. Misschien dat hij (of zij natuurlijk, hoewel statistisch gezien de kans kleiner is), de trekker helemaal niet wilt over halen, en alleen wilt dreigen (tenmiste, zo gaat het in de films altijd toch ;-) ). Als hij nog twijfelt is het pistool al lang weg voordat hij bedenkt 'nu wil ik schieten'

Als iemand echt de intentie heeft om je te gijzelen, alert is, en je dood wilt schieten als het moet. Denk ik niet dat je veel kans maakt.
Het beste wat je kan is proberen 'normale' bewegingen te maken. Jezelf krabben bij je schouder bijvoorbeeld. Door rustig daar een beweging te maken 'went' de schutter eraan dat je bewegingen doet, dat een tijdje doen en dan opeens het pistool weg te slaan de meeste kans maakt.

Interessante vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik acht de kans erg klein...maar ik denk als ik ervoor zou staan toch het zou proberen om me knie in het kruis te plaatsen...
als je niets probeert is de kans groot dat hij toch schiet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog wat van plan bent in je leven zou ik zeggen van niet.

Als de mogelijke schutter zijn of haar vinger in de buurt van de trekker heeft weegt de tijd die je nodig hebt om een dergelijke waaghalsactie uit te voeren in de verste verte niet op tegen de tijd die nodig is voor de kogel om door je hoofd te gaan en eventueel nog tientallen meters verder.

Onderschat de snelheden waarover we het hier hebben niet, een mondingssnelheid (de snelheid van de kogel bij de monding van de loop) is al gauw enige honderden kilometers (of meer) per uur, laten we zeggen gemiddeld 900 kilometer per uur (hoewel dat van een aantal variabelen afhang). Daarnaast is de tijd die nodig is voor het ontsteken van het slaghoedje en de aanvuurlading (die het uiteindelijke projectiel uit de loop drijft) dusdanig extreem kort dat je echt vrijwel geen kans maakt.

Daarbij komt wat hier in de antwoorden ook naar voren komt dat in veel gevallen waarbij wapens (en andere vormen van agressie en geweld) een rol spelen de desbetreffende persoon niet daadwerkelijk van plan is ook echt geweld te gebruiken. Op het moment dat je deze zelfmoordactie gaat beginnen dwing je de dader bijna om de trekker over te halen, niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar kennen de verschillende gevechtstechnieken verschillende manieren voor. Varierend van een vorm van directe aanval, of een aanval na afleiding. Speciaal geschikt zijn het van oorsprong Israelische Krav Maga en het Russsische Systema.
Hard op iemands tenen trappen is iets wat je van Systema zou kunnen verwachten.
Maar...er is geen garantie op succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke antwoorden maar als de loop tegen je hoofd is gezet, is het antwoord nee.
of het moet wel een hele slome sul zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is mogelijk .al twee maal gezien op national geographic channel .
Hoofd naar rechts met de rechterhand tegenstander bij de pols pistool van je af duwen .
Met linkerhand pak je het pistool .
Met de knie in het onderlichaam stoten .
Die man kwam uit israël en zat bij de speciale commando`s
En hij deed het in 1 sec en 12 honderdste .
En later heeft hij het ook nog gedaan terwijl hij was geblinddoekt en de aanvaller achter hem stond .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een alert of zeer opgefokt persoon ben jij dan al 0,7 sec. dood.... Maar je volgorde is juist: uit het schootsveld komen, wapen blokkeren, aanvaller uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar jij hebt al een voorsprong door als eerste te reageren en dan moet de aanvaller nog reageren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet echt iets wat je even uitproberd he..real life..:P iig niet iets wat je als leek doet. Maar bij dood of de gladiolen...ach...
Als iemand op die manier onder schot gehouden wordt lopen beiden een veel groter risico dat de situatie uit de hand loopt. Vuurwapens zijn juist zo 'comfortabel' omdat je afstand kunt houden van je slachtoffer en buiten bereik van messen en verweerhandigheidjes kunt blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een eerder antwoord wordt gezegd dat de snelheid van de kogel zo'n 800 km/uur is. Dat klopt niet.
De V0 (V-nul) = aanvangssnelheid is tussen de 800 en 1000 m/s bij een geweer. Is dus 800*60*60 = 2880 km/u.
Bij een pistool zal dat niet veel schelen.
Niet dat dit veel uitmaakt want als een pistool tegen je hoofd staat is alleen de reactiesnelheid van de schutter van belang.

Andere antwoorden kloppen veelal wel. Het is dus mogelijk maar van vele factoren afhankelijk. Geoefendheid, reactievermogen enz)

Geloof in ieder geval niet wat in allerlei films gedaan wordt. Dat gaat bij de 1ste take niet altijd goed en kost veel tijd om een scene goed te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan, alleen denk ik dat oefening wel gewenst is aangezien je naast kracht en snelheid ook zeker moet zijn van je zaak.

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet iets wat je even als leek doet denk ik, maar of dit, of de binnenkant van je doodskist is dit toch best een eluke optie...