Waarom moet een schotel nauwkeurig op de satelliet worden gericht en waarom is dat bij GPS niet nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het is het gemakkelijkste om de verschillen van de twee systemen even naast elkaar te zetten.
Een GPS apparaat dient 3 of 4 signalen van even zoveel satelieten te ontvangen. Deze satelieten zijn relatief dicht bij de aarde, enkele honderden kilometers, en daarom is er ook slechts een klein antennetje nodig dat niet speciaal gericht behoeft te zijn. Deze satelieten razen met grote snelheid om de aarde heen en daarom zou een gerichte antenne zoals een schotel al helemaal niet werken zonder zeer speciale richtmiddelen. Met deze signalen berekent het GPS apparaat de juiste locatie uit.
Nu een sataliet scotel die gericht is op een sateliet die bijvoorbeeld radio of TV signalen doorgeeft, moet wel erg gevoelig zijn omdat zo'n sateliet in een geostationaire baan van de aarde is. Deze geostationaire baan is minstens enkele tientallen duizenden kilometers van de aarde verwijderd. Deze sateliet lijkt dan ook stil te staan ten opzichte van de aarde. Door de grote afstand is het signaal natuurlijk ook veel zwakker en daarom een schotel nodig die de stralen reflecteert en samenbrengt op het LBN-element. ( de daadwerkelijke antenne)
Hopelijk is het zo duidelijk.
groeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat dit 2 totaal verschillende dingen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitleg?
Omdat een GPS just kijkt waar het signaal vandaan komt (van verschillende satellieten) en daarmee zijn positie bepaalt.
En een schotel geen signaal zoekt maar gericht moet staan op een signaal waarop een satelliet uitzend.
Je kunt het een beetje vergelijken met je eigen oren, Je kunt globaal horen waar een geluid vandaan komt maar wil je echt luisteren dan richt je je oren op dat bepaalde geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je gps en zoekfunctie naar satellieten heeft en een lnb{schotel niet.