Wat is varkensgelatine?

Dat staat als ingrediënt vermeldt op een emmertje snoepmix van de Albert Heijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Gelatine is een eiwitproduct dat wordt bereid door gedeeltelijke hydrolyse uit collageen. Collageen is een eiwit dat voorkomt in bindweefsels (o.a. huid, botten en kraakbeen) van zoogdieren.
De gelatine wordt gewonnen door huiden en beenderen van vooral biggen en koeien na hydrolyse langdurig te laten trekken in heet water. Net zoals bij het trekken van een bouillon lossen de oplosbare bestanddelen op. Vervolgens wordt het resultaat ingedikt en gedroogd
De meeste gelatine in voeding is afkomstig van huiden van varkens. Soms kalveren, (soms gevogelte of vis) en van capsules van runderbotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor avatar.

Andere antwoorden (3)

Dat is een gelatine gemaakt van botten van varkens... is een bindmiddel... En is helemaal niet nieuw, is oud zelfs...
Maar wellicht moeten ze nu de origine erbij vermelden, anders zouden ze dat echt niet erbij zetten uit zichzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varkensgelatine wordt verkregen uit de beenderen en de huiden van geslachte varkens. Door het te laten trekken in heet water, lossen de oplosbare bestanddelen op. Het resultaat wordt ingedikt en gedroogd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een gelatine gemaakt van botten van varkens… is een bindmiddel… En is helemaal niet nieuw, is oud zelfs…
Maar wellicht moeten ze nu de origine erbij vermelden, anders zouden ze dat echt niet erbij zetten uit zichzelf…