Persoonlijk vind ik van niet.

Nemen we even de wiki definitie: Dierenmishandeling omvat alle niet noodzakelijke handelingen en alle verwijtbare nalatigheden van mensen, waardoor dieren pijn aangedaan, letsel toegebracht, of ernstig in hun welzijn benadeeld worden. [http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenmishandeling]

Hoewel eht slachten op halal methode gemeen lijkt, omdat er een groot scherp mes door de keel van eht beest wordt gehaald, zijn de omstandigheden heel anders dan bij 'onze' methode, dmv van een stalen pen de hersenen doorboren danwel via stroomstoten een dier doden. De halal methode gaat uit van een situatie waarbij het dier zo min mogelijk stress meemaakt. Helaas wordt de methode vaak slecht uitgevoerd, waardoor bessten wel in de stress raken & het een zootje wordt. Maar indien correct uitgevoerd hoef je het niet onder mishandeling te scharen.

Overigens: Onze methodes zijn ook niet zonder z'n fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Halal slachten vind ik dierenmishandeling omdat de keel van het dier wordt doorgesneden. Als dat niet vakkundig en met een zeer scherp mes gebeurd, lijdt het dier onnodig en dat vertaal ik als dierenmishandeling.

Dat wil niet zeggen dat de manier waarop de westerse wereld dieren slacht, erg diervriendelijk is. Ik zag onlangs een programma waarin je kon zien hoe barbaars soms vee vervoerd wordt, Mijn maag draaide er van om en nu zie ik iedere keer die hulpeloze grote koeieogen als ik bij het schap van het rundvlees sta.

Wat mij betreft mag vlees 5x zo duur worden, dan is het snel afgelopen met de massaproductie en het proberen een laatste cent te verdienen aan een weerloos beest.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens
Het afmaken van een dier, vind ik dierenmishandeling. Dat geldt dus voor al het vlees wat wij eten, waarvoor een dier zijn leven kwijt is.

Nu ben ik geen vegatarier, maar ik denk er wel zo over. Het is niet voor niets dat het slachten NOOIT aan het publiek wordt getoond. En niemand wil dat ook zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vindt het dus dierenmishandeling, maar je eet het nog wel? Ik ben zelf geen vegetariër, maar ik vind het slachten van dieren op zich dan ook geen dierenmishandeling. Al gebeurd het soms natuurlijk wel op niet echt frisse wijze, daar ben ik dan wel weer tegen. Daarnaast wordt het slachten heus wel eens aan mensen vertoond hoor, er zijn zat mensen die dat wel willen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik niet, en mijn collega moest eens naar zo een slager vanwege een technisch probleem aan een systeem. Samen met andere collega's. Dit heeft een enorme impact op hem gemaakt. Ik snap eigenlijk niet waarom een kogel door het hoofd van een mens, een brute moord is en dat van een ander levend wezen niet. Het zal wel te maken hebben met een blinde vlek om te kunnen leven en eten. Ja ik eet vlees, omdat ik hetzelfde ook diep van binnen heb over groenten welke ook levende organismes zijn. Maar ook eet ik het vlees omdat alles in de natuur elkaar dient. Alleen de manier waarom de mens die natuur misbruikt staat me niet aan. In de natuur draait alles om de natuur. bij de mens draait alles om de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook wel gelijk hoor. Wij als mens vinden onszelf het belangrijkste. Op zich niet heel vreemd, want in de natuur is dat hét mechanisme om te overleven. Van een blinde vlek is dus ook geen sprake lijkt me. Nu is er bij ons al lang geen sprake meer van de noodzaak om te overleven, dus je ziet ook langzamerhand dat we ons wat bewuster worden van hetgeen we allemaal fout doen, zoals dus misschien zoiets als dit.
Feit blijft wel dat de mens een alleseter is van nature en vlees hoort er nou eenmaal bij. De manier waarop is de vraag. Mensen vergeten vaak, zoals jij die zegt dat bij de mens alles om de mens draait en niet om de natuur, dat de mens ook gewoon een dier is en dus de natuur. De natuur dat ben jij! ;)
Een goede halal slachter slacht net zo goed als een niet-halal slachter.
De bedoeling bij halal slachten is ook dat het dier het niet aan ziet komen, wat bij niet-halal slachten geen rol speelt.
Maar geslacht worden lijkt me sowieso geen pretje, hoe het ook gebeurt :-(
Dus als je het mij vraagt: vlees is dierenmishandeling, hoe het ook geslacht is. (En ja, ik eet het wel soms, maar dan wel biologisch - heeft dat beest vóór de slacht nog een beetje leven gehad.)