welke soorten vuurwerken zijn allemaal heel erg gevaarlijk?

bijvoorbeeld een strijker

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.6K
Kimath
13 jaar geleden
Bij verkeerd gebruik is alles gevaarlijk, zelfs van een sterretje kun je al brandwonden krijgen.

Het beste antwoord

Normaal gesproken is niet het vuurwerk zelf gevaarlijk maar de ondeskundige afsteker.

Net zoals een auto niet gevaarlijk is maar de ondeskundige of waaghalzerige bestuurder.

Uiteraard is er bij sommige soorten vuurwerk meer deskundigheid nodig om er veilig mee om te gaan dan met andere soorten....net als dat je meer vaardigheid moet hebben voor de ene auto (ferrari bv) dan voor de andere.

Wat wel gevaarlijk is: Mensen die gaan knoeien met vuurwerk, er zelf veranderingen in gaan aanbrengen of die zelf eigen vuurwerk gaan maken ...maar ook dan weer voor zover ze niet de pyrotechnische kennis hebben van de echte vuurwerkmakers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Al het vuurwerk dat illigaal is.

Toegevoegd na 35 minuten:
En vuurwerk dat vochtig of oud is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en al het andere kan ook gevaarlijk zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar maar je weet in ieder geval dat het gekeurd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin en onvolledig. Genoeg is hier illegaal maar bij de buurlanden niet. Geeft al aan dat de ideeën over wat gevaarlijk is en wat niet nogal verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom op man.
Ik bedoel natuurlijk vuurwerk dan in Nederland illegaal is.
En hoezo onvolledig? Wat zou ik er aan moet toevoegen?
Alles. Weg met die rommel. Krijg alweer de kriebels als ik aan al die troep denk. Hoop dat het snel voorbij is dit jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
compensatieplus +
al het vuurwerk is gevaarlijk als er niet met voorzichtigheid wordt omgegaan
zelfs aan sterresisser kun je je flink branden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een min? waarom dan wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een plus, soortgelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens dat minnen irritant zijn.
Je denkt het goed te weten maar toch worden ze uitgedeeld :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe meer aandacht deze "minnaars" krijgen hoe leuker ze het vinden.... Maar van mij krijg je een + want wat je zegt is helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies hoe ik het gezegd zou hebben +
al het vuurwerk kan gevaarlijk zijn. Het meeste illegale vuurwerk is van zichzelf al gevaarlijk. maar rotjes kunnen ook al heel gevaarlijk zijn onder bepaalde omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij zult ook wel een min krijgen
van mij vast een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook, +
sowieso alles wat illegaal of niet goedgekeurd is.
Verder natuurlijk alles wat anders gebruikt wordt als waar het voor bedoeld is of op een verkeerde manier aangestoken en/of weggezet wordt.
Op Youtube zijn voldoende verkeerde voorbeelden te vinden!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed, hier dan wat voorbeelden. omdat je hiernaar vraagt.

-betonstrijkers
-nitraten
- lawinepijlen
- chinese mat
- chinees knalvuurwerk (te hard, niet zo'n beetje ook het zijn bijna bommen)

maar dit moet je dus niet gebruiken voor de duidelijkheid, en dat heb ik ook niet gedaan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van het 'legale' vuurwerk.

Atoombommen, mortieren, granaten, raketten.

Allemaal veel gevaarlijker dan een strijkertje, maar we steken ze globaal af en wachten geenszins tot oudejaarsdag.

Half de wereld naar bureau Halt... en de VS krijgen de langste taakstraf. Tuig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat allemaal voor een onzin over rotjes. Een rotje kun je gewoon vasthouden terwijl ontploft, je hand gaat tintelen meer niet.

Strijkers van pirate, blauwe doos, groene strijkers met gele kop zijn niet gevaarlijk, heb ik vorig jaar ook gehad, gaan pas na 7 seconden af.

Vuurwerk met schietlont is erg gevaarlijk. Bijv italiaanse bommen. Maar rotjes kun je gewoon in je hand houden hoor, niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vuur werk geeft altijd risico zelfs het meest onschuldig lijkende zie foto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is gevaarlijk!
Begin er niet aan!

Ik hoop dat ze die rotzooi nog eens verbieden! Als je ziet wat er ieder jaar weer mis gaat.
Ik kijk altijd vanaf gepaste afstand en vind dat eigenlijk helemaal prima. Begrijp die drang ook niet om het zélf te moeten afsteken.....
13 jaar geleden
AChtung Strijker,

14cm lang en 3 dik.

La BOmba
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk is al het vuurwerk gevaarlijk, maar je kan het gevaar beperken, door het vuurwerk goed te vervoeren buiten op straat, en het veilig af te steken, als je dat doet, is het risico al een stuk geslonken.

dus eigenlijk, hoe gevaarlijk vuurwerk ook is. door de persoon die het afsteekt, kan het alleen nog maar gevaarlijker worden als ze niet voorzichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las gisteren een artikel over nitraatvuurwerk. In Nederland verboden maar in België gewoon verkrijgbaar. Dat spul knalt zo hard dat je er gemakkelijk een gehoorbeschadiging van kunt oplopen, wat dan ook regelmatig gebeurt..