Drijven de continenten en zo ja, is het dan zo dat de oceanen eigenlijk een grote oceaan vormen onder de continenten door?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Ja, continenten drijven. Maar niet op water. Continenten drijven op het magma van de aarde.

In feite zijn het aardschollen, of platen, die op het magma drijven. Hoogliggende (delen van) schollen zijn continenten, of delen van continenten. Lagerliggende (delen van) schollen zijn oceanen, of delen van oceanen.

Zie de bron voor een uitgebreide uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een - op een feitelijk correct antwoord, ik weet het niet. Maar ik zal het in elk geval maar ondersteunen met een +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag nog helemaal geen duimpjes geven,dusse ik was het niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is de min-kukel weer. Die is hier al vaker gesignaleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol min-kukel. Z'n naam veranderd per dag.

Andere antwoorden (2)

Ze drijven wel, maar rusten toch op de ondergrond die de beweging toestaat... Het zijn de grote barsten in de aardkorst waar continu aangroei is van vaste grond... Van zuid naar noord loot in de atlantische oceaan een breuk waar continu grond aangroeit zal ik maar zeggen, dus nu veroorzaakt het uit elkaar gaan van de Amerikaanse en de eurazische schol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op water alleen de Noordpool, daar kun je onderdoor varen met een duikboot, wat in de jaren 50 ook echt gedaan is.

Verder 'drijven' de vaste continenten op magma, vloeibaar gesteente. Soms lekt er een continent:) dat noemen we een vulkaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De noordpool wordt niet als continent beschouwd, omdat het ijs niet op land rust. De zuidpool is wel een continent, omdat het ijs wel op land rust - althans in het midden. Erg leuk gevonden, dat een continent wel eens "lekt"!