wat betekend auschwitz

concentratiekamp 2e wereldoorlog

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je het letterlijk bedoeld: Auschwitz is de Duitse vertaling van de poolse plaats Oświęcim. Als je het figuurlijk bedoeld: Auschwitz is het Magnus Opus van de SS ten tijde van de tweede wereldoorlog mbt de massavernietiging van "ongewensten"

Het is een stadje in Polen waar tijdens de 2e wereldoorlog vele duizenden mensen het leven lieten. Het is de bekendste vernietigingskamp en kan momenteel worden bezocht om daar de geschiedenis van het kamp te leren kennen.

*betekent* of *betekende* (dit maakt de vraag ook erg verschillend). Wat Auschwitz betekent, kun je op internet vinden en ook in Wikipedia. Wat het betekende ook, maar een korte omschrijving: Tijdens de tweede wereldoorlog begonnen de Duitse militairen (Nazi's) in opdracht van Hitler, Joodse Europeanen naar 'werkkampen' te brengen onder het mom van 'Werken voor een 'beter' Europa'. Echter was het in het echt een methode tot 'rassenzuivering'. Joodse mensen zijn geen ras, maar Hitler had dit via de in die tijd beperkte media iedereen wel wijsgemaakt (Propaganda en Indoctrinatie). Auschwitz was een van de vernietingskampen waar waarschijnlijk de meeste mensen die werden gedeporteerd zijn omgekomen (in verhouding): van 1,5 miljoen gedeporteerden werden 1,1 miljoen bijna direct vermoord. Door deze afschuwelijke gebeurtenissen is Auschwitz een symbool voor de bevrijding geworden en ook voor wat er kan gebeuren als een heel volk (Duitsland) achter een persoon aanloopt die krankzinnige ideeën heeft.

Ik ben er ooit geweest voor een vakantie... Auschwitz is een prachtig kustplaatsje in Friesland aan het IJselmeer... Los van dit geen antwoord op de vraag sluit ik me verder aan bij mijn voorgangers...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100