waarom word er altijd gesproken over een wit paard in de zin: een knappe prins op een wit paard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Zoals zo veel dagelijkse gezegden komt dit ook terug uit de Bijbel.

Het is een ruiter waar je alleen maar goede dingen kan over zeggen,het is 'een winner',hij rijdt uitsluitend voor rechtvaardigheid ,

Hier de desbetreffende Schriftplaatsen:

(Openbaring 6:2) .. En ik zag, en zie! een wit paard; en die erop zat, had een boog; en hem werd een kroon gegeven, en hij trok er op uit, overwinnend en om zijn overwinning te voltooien.

(Openbaring 19:11) . . .en zie! een wit paard. En degene die erop zat, wordt Getrouw en Waarachtig genoemd, en hij oordeelt en voert oorlog in rechtvaardigheid.

(Nog wat meer uitleg:De ruiter op het witte paard is Jezus. „Hem werd een kroon gegeven” , toen hij in het hemelse koninkrijk als Koning op de troon werd geplaatst. Daarna ’trok hij er op uit’ in een overwinningstocht. Ja, net als David is Jezus een overwinnende koning.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat dat te maken heeft met goed en slecht.

Vaak rijden slechteriken op een zwart paard.
Je wilt een goede man dus rijdt hij op een wit paard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, de zin luidt: die zit te wachten op de Prins op het witte paard. Of ie knap moet zijn, wordt er niet bij verteld.

Het gezegde betekent: er niet een man goed voor haar, zij wil de allerbeste, een Prins, en dan niet zomaar een Prins, nee eentje op een wit paard, dat is heel erg bijzonder! Het wordt gezegd over een vrouw die heel hoge eisen stelt aan een partner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wit paard is bijzonder, want moeilijk te fokken, dus een teken van rijkdom.
Daarnaast: als het paard wit blijft, heeft de prins duidelijk oog voor schoonheid, omdat het dier regelmatig gewassen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tweede verklaring is iets waar ik nog nooit aan gedacht had, en die eigenlijk wel heel logisch is. Leuk! +1