Kan een ISDN30 kaart ook werken op een ISDN8 verbinding?

Ik heb een centrale die op een ISDN30 kaart draait, maar heb geen ISDN30 abonnement meer nodig. Wil wel graag de centrale blijven gebruiken. Mijn vraag is of ik ook een ISDN 8 verbinding kan laten lopen op de ISDN30 kaart. Zijn er ervaringen mee, waar vind ik meer informatie etc.

Toegevoegd na 6 dagen:
Het gaat hier om of alle ISDN verbindingen volgens hetzelfde principe werken of dat er een verschil is tussen ISDN2 / 4 / 8 / 15 / 20 / 30 zodst ik dezelfde kaart kan gebruiken ongeacht het type ISDN verbinding

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Een ISDN30 kaart gebruikt een 'standaard' 2Mb-lijn. Volgens mij kun je die gewoon met een ISDN 8 verbinding gebruiken, maar het kan zijn, dat men voor die 2Mb lijn een glasvezelverbinding gebruikt/installeert heeft en dan kan die niet op een ISDN 8 lijn (koper). Wellicht is het goedkoper/eenvoudiger om over te stappen op 4 (of 8) aparte ISDN lijnen of direct VoIP. De KPN kan je hier meer vertellen. http://www.kpn.com/zakelijk/vast-bellen/Abonnementen/ISDN152030.htm

Een ISDN30 lijn bestaat eigenlijk uit 15 lijnen met ieder 2 64kb kanalen. Een ISDN8 heeft feitelijk maar 4 lijnen met 2 kanalen. Op 1 ISDN2 lijn kunnen 8 verschillende nummers tegelijk gebruikt worden. http://www.topit.nl/index.php?categorie=73