Waar liggen de filistijnen?

Je kent de uitdrukking wel, naar de filistijnen.
Hoe is deze uitdrukking tot stand gekomen? En waar liggen de filistijnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Antwoorden (7)

Waren de bewoners van Filistea, het zuidwesten van Israël/palestina van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de filistijnen zijn een verloren gegane eilandengroep van de Filipijnen. Door een tragische aardbeving is deze eilandengroep, met alles er op letterlijk "naar de filistijnen" gegaan.

Toegevoegd op 26-05-2009 19:35:13
deslanietemin zou ik voor het antwoord van wimmie gaan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De filistijnen bestaan niet meer. Filistijnen was een bevolkingsgroep in de tijd van de bijbel. (het volk bestond ongeveer tot 2000 voor Christus)

Ze hadden grondgebied in wat nu Israël genoemd wordt, zo tussen Gaza en Ashdod.

Ze hadden niet echt een goede reputatie, ik denk dat ook daardoor het gezegde is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filestijnen betekent kapot de filipijne liggen in Azië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n beetje onder de Gaza-strook.
Het betekende zoiets als naar de verdommenis gaan. Naar de ongelovige. Heden ten dage betekend het ook kapot gaan, in zowel figuurlijke als letterlijke betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op de andere antwoorden: "de Filistijnen" waren een in de Bijbel genoemd volk dat oa leefde in de huidige Gaza-strook in het Midden-Oosten in stadstaten aan de kust, een blijkbaar hoge conjunctuur / cultuur hadden en toentertijd de Joden en andere stammen overheersten. Poly-theïstisch.
Omdat ze zo oppermachtig waren is wrs het gezegde ontstaan 'dat gaat naar de Filistijnen' maw: dat gaat naar de vernietiging toe. Over de oorsprong van het volk zijn veel theorien. Onder ander dat het een "zee-volk" was: over de zee naar het (vaste) land gekomen. Dat heeft bijv- Atlantis-fantasten geinspireerd. Ook over de oorsprong van "de Hittieten" zijn allerlei theoriën. Samson vocht tegen de Filistijnen en ging uiteindelijk met een tempelverwoesting ten onder in het midden van de Filistijnen. Wat mij laatst ook opviel: Arabieren noemen de Palestijnen: Filistiniï.
Toeval? Geografische naamgeving? De "P" wordt wel vaker een "F" en andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filistijnen=Palestijnen