Kan een hond een verkoudheid over krijgen van een mens en andersom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je bij de hond slaapt krijg je zijn vlooien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat kan zeker rhinovirus is daar een bron van. Net vernomen van m'n dierenarts dus moet er maar gauw heen

Antwoorden (3)

De oorzaak van verkoudheden bij de mens, het rhinovirus, vormt voor honden geen risico. Zij kunnen er niet mee besmet geraken. Dieren kunnen wel een ander virus uit de groep van de picornavirussen oplopen. Tot die groep behoort ook het rhinovirus. Zo zijn er onder meer de calicivirussen die katten kunnen besmetten en het mond- en klauwzeervirus dat evenhoevigen als rundvee, varkens, schapen, herten en geiten kan treffen

Toegevoegd na 1 minuut:
dus niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan helaas geen bron vinden, maar ik weet bijna zeker dat het niet kan.
Verkoudheid wordt namelijk veroorzaakt door een virus, en een virus is bijna altijd heel specifiek voor de (host-) cel die hij kan indringen. Dit betekend dat een cel precies de juiste receptoren moet hebben om de virus de kans te geven deze cel te infecteren.

Aangezien een mens en een hond toch wel redelijk verschillen qua genetische gegevens zijn deze receptoren ook van andere aard. Een honden virus kan dus niet de mensen cel in en een mensen virus kan niet de honden cel in.

Echter kan het zo zijn dat dit door mutaties wel gebeurd. Zo kan de 'vogel griep' heel soms overslaan op de mens. En kan een bepaalde influenza zelfs van varken op mens en van deze mens weer naar andere varkens.
Dit gaat echter over influenza en niet over verkoudheid.

In theorie is het dus mogelijk bij een virus, maar naar mijn weten is het nog nooit gebeurd dat een verkoudheidsvirus deze mutatie heeft gekregen.