Lopen mensen in Engeland ook aan de linkerkant in een gang?

In smalle gangen waar veel mensen lopen (in een gebouw), lopen we meestal aan de rechterkant en iedereen die je tegemoet komt, loopt aan de linkerkant van je. Net zo als op de weg met auto's.

(bij mij op school in ieder geval, ik ben er dus niet zeker van of dit overal zo is)

Maar hoe is dit in Engeland bijvoorbeeld, waar ze op de weg juist links rijden en het tegemoetkomend verkeer rechts van je bevindt. Lopen ze daar in smalle gangen met veel mensen ook aan de linkerkant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.9K

Het beste antwoord

Ik heb een jaar in engeland gewoond en werk nu alweer jaren in een bedrijf met veel Engelsen. En zij lopen gewoon aan de rechterkant.

Wat hierboven gezegd wordt over roltrappen is ook niet juist overigens. Er wordt zelfs bij de roltrappen in de metro altijd gezegd 'stand on the right, walk on the left'. Oftewel, voetgangers houden rechts aan, tenzij ze inhalen. Net als hier dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Men kiest meestal wel die kant. Ook de roltrappen zitten precies andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Monty Python’s Ministry of Silly Walks, zou ons moeten vertellen of het inderdaad zo is, dat er links gelopen wordt in gangen. Want als er nou iets typisch Engels is, dan is het wel Monty Python.

Toch komen we hier niet verder, want eerst wordt er links gelopen, en daarna duidelijk rechts. ;-)
Te zien, in de gang van het Ministry of Silly Walks.
(start op 0:50)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaah!! ;-) Argument clinic is fantastisch!
Killing joke ken ik niet, maar ik ga m direkt opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ministry of Silly Walks gebruiken als bewijs voor hoe er in Engeland gelopen wordt... :D
Nu heb ik de slappe lach.... :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zie je het knipoogje over het hoofd, en ik dacht ook niet dat ik het woord "bewijs" had gebruikt in mijn antwoord.
Maar dat ik je een vrolijk moment bezorg, is natuurlijk mooi meegenomen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde het niet als kritiek, ik vond het juist een geniaal idee! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn alle misverstanden uit de wereld Fynnya! ;-)
ik ben nederlandse, maar linkshandig en linksbenig, ik heb de neiging om altijd linksaf te slaan, ik loop op een beurs en op een markt regelmatig 'tegen de stroom in'.
Op een roltrap gaan staan is meer aangeleerd gedrag, en heeft ook met beleefdheid te maken; daar ga ik altijd wel netjes helemaal rechts staan om hardlopers door te laten:-)