hoe komen de bladeren aan hun kleur en aan hun vorm

hoe de bladeren hun kleur krijgen en hun vorm blijft een raadsel voor mij weet jij het antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

De groene kleur van bladeren is afkomstig van Chlorophyl, de stof in de bladeren die verantwoordelijk is voor de fotosynthese.
Deze stof absorbeert zowel blauw als rood licht en weerkaatst het groene licht. Daarom zie je een groene kleur.
Bladgroen is echter geen stabiele stof en moet voortdurend opnieuw aangemaakt worden door de plant. In de herfst ontstaat een kurklaagje tussen het blad en de stengel van de boom dat ervoor zorgt dat er geen stoffen meer in en uit het blad kunnen. Het Chlorophyl wordt nu niet meer vernieuwd waardoor de groene kleur verdwijnt (dit begint meestal aan de rand van het blad) zodat andere kleuren die in het blad aanwezig zijn zichtbaar worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus omdat het stofje er niet meer in zit, wordt het blauwe en het rode licht niet meer opgeslokt. Als je rood met blauw en groen mengt, krijg je een bruinachtige kleur.

Licht dat normaal gesproken wit is, bestaat uit verschillende kleuren. Denk maar eens aan de regenboog. Daarbij wordt het witte licht ook uitelkaar gehaald en zie je verschillende kleuren.
Je ziet alleen de kleur die weerkaatst wordt.