Wat doet de actie groep " verdelg monsanto" ?

Ze gaan dinsdag protesteren ofzo in enkhuizen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

ze zijn tegen de multinational monsanto

http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=57499

Toegevoegd na 57 seconden:
Wereldwijd heeft het chemieconcern Monsanto 23% van de zaai-en pootgoedmarkt in handen. In de afgelopen 5 jaar heeft het bedrijf drie grote internationaal opererende zaaigoedbedrijven in Nederland opgekocht: De Ruiter Seeds, Western Seed en Seminis. Daardoor beheerst Monsanto nu ook de wereldmarkt voor groentezaden. “Boeren en tuinders worden steeds afhankelijker van grote zaadbedrijven. Gepatenteerde zaden maken dat alleen maar erger,” zegt Flip Vonk, werkzaam op een tuinderij en aanwezig bij de actie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groep van dertig mensen heeft maandagmorgen actie gevoerd bij het bedrijf Monsanto in Bergschenhoek. Het gaat om het voormalige De Ruiter Seeds.
De leden van de actiegroep genaamd 'Verdelg Monsanto' protesteerden naar eigen zeggen tegen genetische manipulatie.
fremar
13 jaar geleden
Wereldwijd heeft het chemieconcern Monsanto 23% van de zaai-en pootgoedmarkt in handen. In de afgelopen 5 jaar heeft het bedrijf drie grote internationaal opererende zaaigoedbedrijven in Nederland opgekocht: De Ruiter Seeds, Western Seed en Seminis. Daardoor beheerst Monsanto nu ook de wereldmarkt voor groentezaden. Daarnaast is Monsanto marktleider in genetisch gemanipuleerde soja, mais, suikerbieten en katoen en hebben ze een groot marktaandeel in de verkoop van pesticiden. “Boeren en tuinders worden steeds afhankelijker van grote zaadbedrijven. Gepatenteerde zaden maken dat alleen maar erger,” zegt Flip Vonk, werkzaam op een tuinderij en aanwezig bij de actie.

Monsanto is een chemisch bedrijf dat groot geworden is door de productie van pesticiden, Agent Orange en PCB’s.[2] Na talloze schandalen rond deze chemische middelen heeft het bedrijf een nieuwe marktstrategie gevonden: ontwikkeling en verkoop van gepatenteerde, genetisch gemanipuleerde gewassen. Deze worden geteeld in enorme monoculturen, met overmatig gebruik van kunstmest en pesticiden. Monsanto vertegenwoordigt een destructief model van chemische landbouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je in eerdere antwoorden kunt lezen is monsanto een zaden- en verdelgingsmiddelen gigant.
Monsanto verkoopt boeren gemanipuleerde zaden die tegen hun onkruidverdelger kunnen.
De boeren kopen dat spul dus ook van monsanto.

Normaal gesproken houdt een boer een deel van zijn oogst om dat het volgende jaar te poten/zaaien.
Maar met poot- en zaaigoed van monsanto kan dat niet.
Gevolg is dat de boer ieder jaar weer poot- en zaaigoed van monsanto moet kopen.

Afgezien daarvan is het nog een grote vraag wat het effect van die gemanipuleerde gewassen op wilde gewassen is.
Stel je voor dat een onkruid kruist met zo'n onkruidbestendig gewas?

Daarom zijn erg veel mensen bezorgd over de grote invloed die monsanto heeft op de wereldwijde landbouw.