Wat met vroegtijdige platte rust(ziekenkas) en aansluitend zwangerschapsverlof?

Ik ben 31weken zwanger en moet vanaf nu rusten en niet meer gaan werken. Nu zijn er al 2 uitleggen die ik heb gehoord. De komende 3weken zijn ziekenkas en vanaf week 34 begint mijn bevallingsverlof. Als ik in mijn 40weken beval zouden die 9weken dat ik werkonbekwaam was gewoon ziekenkas zijn en krijg ik toch nog mijn volle 15weken achteraf. Het andere verhaal is dat ik te vroeg beval bv. op 37weken deze 3weken ziekenkas ook mee tellen als zwangerschapsverlof en dat ik dus nog maar 9weken te goed heb achteraf. Wie kan mij hier deftige uitleg over geven aub?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan in België? Dat kunt je er het beste even bijzetten, anders krijg je veel antwoorden vanuit Nederlands perspectief.

Antwoorden (2)

Inkomen bij ziekte
Als u ziek wordt voordat uw verlof ingaat en uw ziekte wordt niet veroorzaakt door uw zwangerschap, heeft u recht op doorbetaling van minstens zeventig procent van uw loon. Wordt u echter ziek tussen 6 en 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum, en het verlof is nog niet ingegaan, dan heeft u recht op een ziektewetuitkering ter hoogte van 100% van uw dagloon. Het is dan niet van belang wat de oorzaak is van de ziekte.

Als u voor of na uw zwangerschaps- en bevallingsverlof ziek wordt door uw zwangerschap, heeft u recht op een ziektewetuitkering ter hoogte van uw dagloon. Er is een maximum aan deze uitkering. Dit maximum is gebaseerd op het maximumdagloon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de onderstaande site. Daar staat waar je recht op hebt in Belgie, ook bij afwijkingen

Veel sterkte. Dat wordt natuurlijk veel goeie vragen stellen de komende tijd!