Hoelang duurt de gemiddelde "roze wolk" na een geboorte?

Uitgezonderd de postnatale depressies en/of complicaties.

9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo erg roze is die wolk vaak niet, hoor, met al die gebroken nachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad Kruidenvrouwtje,ik vond er niets roze aan,je raakt gesloopt met die nachten en ook overdag kom je weinig aan jezelf toe. Ik noem de babytijd dan ook de tropentijd.
Ivana
9 jaar geleden
Dat is het gevaarlijke. Vrouwen voelen zich schuldig als 'de roze wolk'
grijs blijkt te zijn. Want volgens de 'damesbladen' moet je dan in de zevende hemel zijn, terwijl je zo brak bent als een zieke kip.
Natuurlijk zijn er vrouwen die bovenmate gelukkig zijn, maar dat zijn meestal uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana
En die hebben misschien een fulltime kinderverzorgster in dienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, Maria16, ik noem de jonge jaren van mijn kinderen, die ik vrij snel achter elkaar kreeg, ook mijn tropenjaren. Hoe dolblij ik ook was met mijn kinderen, ik voelde me permanent moe en gehaast en keek soms met een jaloerse blik naar moeders met zindelijke, zelflopende kinderen die zichzelf al goed konden redden, die zichzelf konden aankleden, hun autogordel konden vastmaken etc. etc.
Gelukkig heb ik ondanks alle ongemakken enorm veel plezier gehad in het grootbrengen van mijn kinderen en zou er zo opnieuw voor kiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet wat je bedoeld Kruidenvrouwtje.;-)))

Het beste antwoord

Hormonaal is er na de geboorte van een kind veel in onbalans.

Bekend is dat rond de vierde en de tiende dag na de geboorte er vaak " kraamvrouwentranen " zijn. Het hormonaal evenwicht moet opnieuw gevonden worden. En hormonen bepalen deels je emotie.

De roze wolk wordt ook deels hormonaal gestuurd. Deze hormonale sturing begint vroeg in de zwangerschap. ( evolutionair gezien moet een a.s. moeder positief en optimistisch zijn ) Na de geboorte zijn er ook andere factoren dan puur hormonaal die het geluksgevoel kunnen beïnvloeden.
De slapeloze nachten, hervinden van evenwicht, de verantwoordelijkheden, deze zaken spelen op psychisch gebied dan een grote rol.
Sommige jonge ouders gaan helemaal op in het "prille geluk" en de omgeving zal hen langer op een roze wolk zien zweven.
9 jaar geleden
Annswers
9 jaar geleden
Dank voor dit heldere objectieve antwoord.

Andere antwoorden (1)

Daar is geen tijd op te plakken en ook nog eens heel subjectief. Dat zal voor iedere vrouw anders zijn en ook nog eens afhangen van de situatie.

Niet iedere vrouw ondervindt zo'n 'roze wolk' na de geboorte, ik zelf kan me niet herinneren dat ik dat had, ik was vooral moe en emotioneel de eerste dagen na de geboorte. Ik was wel dolgelukkig met mijn kind en heel vertederd door de kleinste dingen, maar die 'roze wolk' heb ik persoonlijk niet ervaren.