Bevruchting vroeger jonger?

mensen zijn vanaf rond hun 13e vruchtbaar, nu is het een ''schande'' als een 13 jarige zwanger is of een kind verwekt, maar waarom kan het? was het vroeger vanzelfsprekend dat mensen rond hun 13e kinderen krijgen? (in de oertijd ofzo)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In tribale samenlevingen worden meisjes, oh, verrassing voor de meesten van ons, lang niet zo jong al ongesteld als de weldoorvoedde meisjes in de Westerse wereld. Laat onverlet dat er wel degelijk samenlevingen zijn waarin het inderdaad redelijk gebruikelijk is ook op die leeftijd al aan de voortplanting te beginnen, maar bij natuurvolkeren met een natuurlijk schaars' voedingspatroon, is zestien een heel normale leeftijd voor de eerste menstruatie. ´Van nature´ zijn mensen er dus niet zo jong bij, sterker nog, dat is een vrij onnatuurlijke situatie die alleen in een westerse kapitalistische samenleving zonder gebrek en met een ruim pakket basisvoorzieningen kan worden bereikt.

Overigens was het in Nederland de eeuwen voor de industriele revolutie ook helemaal niet gebruikelijk om zo jong te trouwen. Vaak begonnen meisjes en jongens pas tegen hun twintigste serieus verkering te zoeken. Ook die hele jonge sexualisatie van pubers is meer een verschijnsel van de moderne tijd dan een natuurlijk iets.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik verbaas me er over hoe veel mensen inderdaad lijken te denken dat je veronderstelling het geval is. Okee, ik dacht het vroeger ook, maar dat schijnt dus tegen te vallen. Of mee, maar net van welke kant je het bekijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vraag die met 1 zin te beantwoorden is toch weer uitrekken tot hij breekt.

Andere antwoorden (3)

Het heeft te maken met de verwachtte leeftijd van mensen. Vroeger werd men lang zo oud niet dan nu. Het is dus eigenlijk een natuurlijk proces geweest om de mens te laten overleven

Toegevoegd na 34 seconden:
Oja, en de kindersterfte was natuurlijk erg hoog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit de evolutie gezien is het logisch dat meisjes vroeg vruchtbaar zijn, omdat dan de kans op nageslacht toeneemt, waardoor de soort in stand blijft.
Mensen die vroeg zwanger konden raken kregen meer nageslacht, waardoor deze eigenschap zich in stand hield.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige kringen is dat nog steeds heel normaal - kijk naar sommige christelijke groeperingen in de VS waar het als normaal gezien wordt dat een meisje op haar 12e trouwt (nee, niet allemaal, maar het gebeurt regelmatig) en op haar 13e haar eerste kind baart.