Kan een blaasontsteking een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken?

Ik heb een vriendin die dit zegt maar lijkt mij niet helemaal waar. Dit is misschien een factor die eraan mee kan werken maar toch niet een oorzaak opzich

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Mijn eerste kindje werd 8 weken te vroeg geboren. Op dat moment had ik een blaasontsteking. De baby (mijn zoon) droeg de betreffende bacterie niet bij zich, dus was de blaasontsteking niet de oorzaak. Wel kreeg hij direct antibiotica omdat ik dat gebruikt had toen hij nog in m'n buik zat. Hij moest zogezegd de kuur afmaken. Ik begreep van de artsen dat een blaasontsteking wel een vroeggeboorte kan veroorzaken al is dit zeldzaam. Een miskraam lijkt me onwaarschijnlijk maar dat weet ik niet met zekerheid. Verder was mijn blaasontsteking wel een oorzaak van het feit dat ik niet in de gaten had dat ik weeën had. Ik dacht dat de (heftige) pijn veroorzaakt werd door de blaasontsteking maar het bleken toch echt al weeën. Daardoor konden de weeën niet meer worden geremd. Toen ik het wist was het te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik te vroege weeen door,wat later bleek een flinke blaasontsteking , dus ja.
ik kreeg een infuus met weeenremmers en antibiotica.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vroeggeboorte kan. Door een blaasontsteking wordt je baarmoeder geprikkeld. Hierdoor krijg je harde buiken. Deze kunnen overgaan in weeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een van de vele (mogelijke) oorzaken voor een vroeggeboorte / te vroeg beginnen van de weeën kan zijn een ziekte - met name een infectieziekte- bij de moeder of een ontsteking. Dus ja, een blaasontsteking kan zeker in die categorie vallen.
Gebeurt dit echt heel vroeg in de zwangerschap, dan spreken we van een miskraam.

Niet elke blaasontsteking eindigt (gelukkig!) in een vroeggeboorte of miskraam, maar alleen een blaasontsteking en verder niks kan wel degelijk de enige oorzaak zijn. Je vriendin heeft dus gelijk.