kun je zwanger worden als je sex heb vlak voor je menstruatie

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik gebruik wel de pil zou ik een week doorgaan daarmee? voor de zekerheid? ;$

'x a little girl.

Toegevoegd na 11 minuten:
naja , de pil zou vandaag afgelopen moetenzijn.. misschien toch maar even een weekje extra slikken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Ja, alleen is er maar een kleine kans.

Toegevoegd na 35 seconden:
Een hele kleine kans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als het vlak voor is dan wordt je niet zwanger. Je kunt alleen zwanger worden rond de eisprong. Zodra eitje bevrucht is zal het innestelen, en wordt zwangerschapshormoon aangemaakt, dat zorgt ervoor de menstruatie uitblijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan.

De eisprong is gemiddeld 14 dagen (kan ook meer of minder zijn!) voor de eerste dag van de volgende menstruatie. Maar je weet nooit zeker wanneer je volgende menstruatie zal zijn. Bij iedere vrouw kan de cyclus wel eens van slag zijn, zélfs als je normaal heel regelmatig bent.

Dat betekent dat je misschien denkt dat het vlak voor je menstruatie is, terwijl je menstruatie eigenlijk pas over tien dagen zou komen. En als je toevallig een vrouw bent met de eisprong 10 in plaats van 14 dagen voor de menstruatie, heb je dan seks terwijl je supervruchtbaar bent. En dan kun je zwanger worden.

De kalendermethode en andere vormen van periodieke onthouding (alleen (onbeschermde) seks op dagen dat je denkt niet vruchtbaar te zijn) is dan ook heel onbetrouwbaar.

Toegevoegd na 15 minuten:
Oh, je slikt de pil! Als je dat doet volgens de gebruiksaanwijzing, is de kans dat je zwanger raakt verwaarloosbaar klein.

Je hoeft de pil overigens absoluut niet een week langer door te slikken dan de drie weken van de strip. En hoe lang zaadcellen overleven maakt hier ook niets voor uit. De pil is zo samengesteld dat je ook tijdens de stopweek even goed beschermd bent tegen zwangerschap als in de drie weken dat je wel slikt. Drie weken netjes slikken staat dus gelijk aan vier weken volledige bescherming.

Als je een pil bent vergeten tijdens deze pilstrip, of bijvoorbeeld vlak na het innemen moest overgeven, en je hebt niet binnen 12 uur (volgens de meeste bijsluiter, pak die van jou erbij voor de exacte tijd) alsnog je pil ingenomen, dan kan het wel dat de pil onbetrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij kan het wel. je lichaam bepaalt je eisprong en dat is niet op de minuut nauwkeurig.
waarom risico nemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de pil gebruikte en dat netjes gedaan hebt, is de kans dat je zwanger bent heel erg klein, net zo klein als bij elke andere pilgebruikster. Als je de pil gebruikt heb je feitelijk geen menstruatie (want er is geen eitje gerijpt) maar een bloeding in de stopweek.

Je vraag of doorslikken zin heeft, begrijp ik niet helemaal. Ga je er nu van uit dat je dan de eerstkomende periode de pil niet meer nodig hebt omdat je toch geen sex meer gaat hebben? Het heeft in elk geval geen zin om de pil langer door te slikken. Mocht je zwanger zijn (de kans is dus heel erg klein), dan heeft dat geen enkele invloed op je zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bedoelt dat ze alvast aan een nieuwe strip wil beginnen, dus de stopweek een week uitstellen. Dus niet de keuze tussen aan de pil blijven of er helemaal mee stoppen. Lieve gast, dat is echt niet nodig. Maar misschien is het wel een goed idee als je even langs de huisarts gaat en vraagt of hij/zij je nog eens goed uit wil leggen hoe de pil werkt.