Waarom komt het steeds vaker voor dat tienermeisjes zwanger raken?

we hebben toch genoeg anticonceptie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbaas me hier ook over, ken verschillend jonge meisjes (16,17,18) die zwanger zijn of al een kind hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je bron? Of merk je dit in je eigen omgeving?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze bron zegt het tegenovergestelde (wel uit 2008): http://zwanger.blog.nl/algemeen/2008/06/11/aantal-tienermoeders-daalt-fors
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik vind alleen maar berichten van het tegenovergestelde.
Zie: http://www.peuteren.nl/zwanger/tiener_zwangerschappen_tienermoeders.php
In Amerika schijnt dit wel het geval te zijn.

Het beste antwoord

Ik heb ook nog een -misschien niet zo'n symphatiek- idee waarom dit eventueel zou kunnen als dat zo is.

Ik heb dit bij een van mijn vorige werkgevers meegemaakt dat jonge meiden die niet meer naar school wilden dan maar moesten gaan werken van hun ouders, waar ik op zich overigens niks mis aan vindt, maar dat terzijde.

Ze kwamen moe binnen om 7:30, ze werkten de hele dag met het ene oog op de klok en met de andere op hun mobieltje (dat mocht dus later ook niet meer), en ze klokten als eerste uit wanneer het 16:30 was.

ALS ze al kwekten in de pauzes dan ging het alleen maar over jongens en uitgaan, en het duurde vaak nog geen jaar voor de eerste ging samenwonen en in no-time zwanger was. Het werk werd opgezegd want zij wilden liever 'thuisblijfmoeder' zijn.

Pas op hoor, want ik zal wel de laatste zijn om te oordelen over mijn medemens en ik heb echt respect voor de èchte thuisblijfmoeders, maar bij sommigen lag het er echt dik bovenop dat zij vonden dat een ander -hetzij hun vriend/man, hetzij hun medemens, het maar voor hun moesten verdienen terwijl zij een 'redelijk excuus' hadden om thuis te blijven "bij de kinderen".

Overigens ben ik wel van mening dat dit niet altijd alleen aan die meisjes heeft hoeven te liggen. Naar mij mening heeft dit ook veel te maken met normen en waarden die je in je opvoeding meekrijgt.

Just my 2 cts, maar ik heb dit echt vaak gezien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toch even een toevoeging: Ik wil niet zeggen dat dit de enige reden is, maar dat dit wel een van de redenen kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, ik vrees ook dat dit heel vaak gebeurd. Heb het zelf in mijn omgeving diverse malen zien gebeuren. Zelfs zover dat toen het kind er was, de scheiding meteen werd aangevraagd. En de ex mocht blijven werken en betalen. Te schrijnend voor woorden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Ik vindt het altijd een beetje moeilijk om zulke dingen te zeggen omdat ik niet de oprechten die echt de bewuste keus maken om thuis te blijven bij de kinderen wil benadelen of kwetsen, maar zelfs het voorbeeld wat jij geeft heb ik in mijn directe omgeving òòk meegemaakt. En oma wordt weer mama.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, ik begrijp dat je niet wil generaliseren. Het is inderdaad gelukkig niet altijd zo schrijnend, maar er zijn gevallen, waarbij je mond gewoon openvalt van verbazing, als je hoort wat er allemaal gebeurt.

Andere antwoorden (13)

Waar heb jij gelezen dat steeds vaker tienermeisjes zwanger raken?

---- antwoord op je vraag:
- Meiden zien het nut van condoom en anticonceptie niet in.
- Meiden durven er niet allemaal over te beginnen.
( Het zelfde geld voor jongens)
- Een meid kan er toe gedwongen zijn (seks).

Er zijn oppervlakkige en dieper liggende redenen te bedenken. Maar al met al is het voor de meesten wel heel vervelend. Zo jong al moeder worden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze steeds eerder aan sex beginnen,nog veel uitgaan,dronken worden sex habben en de pil dan vergeten te slikken.Ook willen ze vaak niet dat hun ouders weten dat ze al sexueel actief zijn(papa`s kleine meisje idee)en een condoom word ameper gebruikt.
Soms kiezen ze er voor om zo jong moeder te worden,maar dan doel ik wel al op de tieners die 18 of 19 jaar zijn.
Als ik kijk hier bij ons in het dorp daar zijn echt veel tieners moeder geworden(vergeleken uit mijn 10ner tijd) waarvan meerendeel samne met hun vriend daarvoor gekozen heeft,maar een avondje stappen dronkenworden onveiligvrijen en de pil vergeten is ook een grote oorzaak.
Er is natuurlijk ook een tijd geweest dat de puil betaald moest worden en die meisjes die nog op school zitten daar gewoon geen geld voor hadden en dus niet eens aan de pil waren!!!!
Blij dat ie weer terug is in het verzekerings pakket!!!!!
wellicht dat er nu weer minder tiener moeders zullen komen????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee redenen ,Tienermeisjes denken er niet bij na wat de consequenties zijn na een vrijpartij,en soms willen tienermeisjes bewust vroeg beginnen met het starten van een gezinsleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat laatste maar heel weinig gebeurd. De meeste zitten dan nog op school, lijkt me al heel lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de thuis situatie ,ik ken 3 voorbeelden van tienermeisjes die het niet fijn hadden thuis en snel uit hun eigen gezinssituatie wilde en een prettige gezinssituatie wilde creeren ,en het beter wilde hebben met een kind.En ze gaan nog steeds naar school,de moeders van de partners vangen het kind op.De partners en de tieners en de baby's maken het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wil niet zeggen dat het niet goed kan gaan, maar ik vermoed dat er heel vaak heel veel problemen door komen. In die levensfase moet je nog heel veel ontdekken en leren, en dit is niet zomaar iets wat je op een namiddag op school besluit. Ook het beter willen hebben met een kind is nooit een oplossing als je zelf niet goed in je vel zit. Eerst moet je goed voor jezelf kunnen zorgen, dan pas aan kinderen gaan denken; althans zo denk ik er over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biertje dat is ook zo ,wat denk je wat die ouders hebben doorstaan .Maar met elkaar lijkt het prima te gaan .En zetten ze met elkaar hun schouders eronder .Er zullen zat situaties zijn waarbij het een drama wordt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken inderdaad gevallen waar het helemaal mis is gelopen, daardoor is mijn reactie wat 'gekleurd'. In ieder geval goed om te horen dat het ook goed kan gaan. Gelukkig maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies heeft ook met de ouders van de partners van de meisjes te maken . Ze worden werkelijk gesteund door dik en dun .
Steeds vaker dat betwijfel ik. Vroeger (veel vroeger) was het de normaalste zaak van de wereld dat vrouwen zeer jong zwanger werden. Het valt nu misschien meer op omdat er vaker wordt gewacht en omdat het vaker naar buiten wordt gebracht. 50 Jaar geleden werden jonge ongetrouwde zwangere vrouwen verborgen voor de buitenwereld en nu niet meer.

Hoe ze zwanger worden hoef ik hopelijk niet uit te leggen ;-) Wat ik wel van een vriendin hoorde, die jongerenwerker was, dat het haar verbaasde hoeveel doelgroepmeisjes geen idee hebben wat ze met een condoom moeten doen en dat ze verhalen als 'van de eerste keer kun je niet zwanger worden' ed ook echt geloofden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was vroeger ook al zo, maar deze meisjes verdwenen vaak in een klooster om later zonder kind terug te komen.
Of ze gingen bij een tante logeren en kwamen dan ook zonder kind terug.
Bijna al dit soort zaken verdwenen in de doofpot.
Ook leven er ook twee keer zo veel tienermeisjes in Nederland dan vroeger.
Vroeger was er helemaal geen anticonceptie, maar waren de zeden veel behoudener dan tegenwoordig.
Komt het nu dan meer voor dan vroeger?
Misschien lijkt het alleen maar zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat er genoeg anticonceptie is, betekent niet dat dit altijd wordt gebruikt. Ook hebben veel tienermeisjes (nog) niet voldoende kennis over zwangerschappen en anticonceptie.
14 jaar geleden
Ze willen zwanger worden, die kunnen niet wachten op die ervaring, dat moet nu en nu meteen... Zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat tegenwoordig veel jongeren stronteigenwijs zijn.
En als ze abortus plegen dan moeten ze even goed nadenken dat als hun moeder dat bij hun gedaan zou hebben.

Wie z'n kont brandt moet maar op de blaren zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat vindt ik wel een beetje erg kort door de bocht. Er kunnen ook nog andere redenen zijn om een abortus te willen laten plegen. Ik laat hier in het midden hoe ik er zelf over denk maar het kan nooit kwaad om de achterliggende reden er ook bij mee te nemen in je 'oordeel'. Het is niet allemaal zwart-wit Bovendien was dat de vraag ook niet.
Omdat veel meisjes niet eens weten waar het echt over gaat. Zijn zijn gefocust op sex, want als je dat niet hebt gehad, dan hoor je nog niet bij de club.
En ja, anticonceptie... als je uit gaat en je bent in een roes (wat voor roes dan ook) denk je daar niet meer zo aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwangerschap van de tiener is een zorg over de hele wereld aan vele mensen. Vele inspanningen zijn geleverd om de jeugd over seksuele activiteit en geboortenbeperking op te leiden. De langzaam dalende tarieven van de tienerzwangerschap in de westerse geïndustrialiseerde wereld hebben aangetoond dat deze inspanningen van enig nut zijn geweest, hoewel de aantallen verre van volmaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? Waar heb je dat gehoord dan? Steeds vaker dan wanneer? Is het niet een beleving van je? Volgens mij klopt dit namelijk niet hoor. Vroeger kwamen tiererzwangerschapppen ook heel veel voor, maar werd het kind afgestaan, of opgevoed als zusje/broertje van de natuurlijke moeder.
Tegenwoordig word het meer in de openheid gebracht waardoor het wellicht lijkt alsof het meer voorkomt, maar of het zo is, betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het zo dat binnen bepaalde groepen binnen onze samenleving er meer kinderen zwanger raken. Niet-Nederlandse meisjes.

Dit heeft ermee te maken dat binnen veel culturen er geen condoom gebruikt "mag" worden, omdat "de man" dit niet accepteerd en het meisje niets te willen heeft.

In Nederland zijn er nu eenmaal veel mensen die vinden dat men zich niet moet bemoeien met misstanden in andere culturen. Er wordt dus veel te laat (niet is beter)ingegrepen en dan is het kwaad al geschied.

De man mag alles, de vrouw niets. Voorlichting heeft geen nut omdat men niet bij de wortels van dit probleem begint. Het gaat fout vanaf dag een. Jongens worden opgevoed, door de vrouwen zelf notabene, met het idee dat vrouwen ondergeschikt zijn aan de man.

En voor diegenen die nu gaan zeggen dat er ook Nederlandse jongens zijn die zo bezig zijn, ja dat klopt, alleen zit het niet structureel in onze mentaliteit en basis opvoeding dat de vrouw de mindere is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo
ik was zelf 19 toen ik zwanger raakte ging al 5 jaar met dezelfde jongen maar woonde allebij nog thuis.
ik was gewoon aan de anticonceptiepil maar ben er doorheen toch zwanger geraakt.
wij hebben er na veel gesprekken toch voor gekozen om dit mooie wondertje op de wereld te laten komen gelukkig na 1 jaar hadden we zelf een eigen huisje ben nu 24 en bewust gekozen voor ons 2 de wondertje
hiermee wil ik alleen even zeggen dat het niet altijd iets raars hoeft te zijn als je op jonge leeftijd zwanger raakt ik denk dat het er ook aan ligt hoe je relatie met je partner is en je thuis situatie.
ik ken veel jonge moeders en die zijn net zo goed voor hun kind als een moeder van 30.

groetjes shirley