zwanger tijdens stopweek?

Hi, ik slik al een aantal jaar netjes de pil. Alleen vorige maand was het een beetje een zooitje. In week 2 ben ik een pil vergeten en een avond 2 pillen geslikt omdat ik niet meer wist of ik hem nou al had ingenomen of niet. Nu heb ik tijdens mijn stopweek onveilig sex gehad. ( was nog klein beetje ongesteld). Omdat het allemaal een beetje onduidelijk is, vroeg ik me af of ik zwanger kan zijn. Graag een reactie!!!
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Ik schat de kans zeer groot dat je niet zwanger bent.
Ik vergeet maandelijks regelmatig de pil en neem hem ook op onregelmatige tijden en ik ben nog geen 1 zwanger geworden sinds ik de pil slik.
En anders koop je een zwangerschaps test om je zelf ervan te verzekeren.
Kosten maar 4euro, huismerk werkt net zo goed als de dure.
Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eén pil vergeten in de tweede week heeft geen invloed op de werking van de pil. Wanneer je hem in de week die eraan vooraf ging wel correct hebt genomen, is hij gewoon werkzaam. Zie de bron voor meer informatie.

Het tweemaal nemen van de pil op één dag kan ook geen kwaad, hooguit zou je er sneller misselijk van kunnen worden of andere bijwerkingen kunnen ervaren. De pil blijft gewoon werkzaam.

Ook als je zoveel pillen was vergeten in die tweede week dat de pil niet meer goed werkzaam was, zou de pil al lang weer werkzaam zijn op het moment dat je onbeschermde seks had. Zodra je de pil weer zeven dagen elke dag slikt, ben je beschermd. Als je er bijvoorbeeld vijf vergeten was in die tweede week, dan zou het advies geweest zijn om zeven dagen aanvullende anticonceptie (zoals condooms) te gebruiken. Ook als je na elke strip een stopweek houdt, ben je in je stopweek al lang over die zeven dagen heen.

De pil is bij correct gebruik (of aanvullende maatregelen bij een vergeten pil - ik reken jouw gebruik van de afgelopen tijd daarom ook als "correct") erg betrouwbaar. Natuurlijk is geen enkele methode 100% veilig, ik kan je dus niet vertellen dat je onmogelijk zwanger kunt zijn. De kans op een zwangerschap door deze vrijpartij is echter niet groter dan wanneer je de pil niet zou zijn vergeten een kleine twee weken terug: bijna nihil.