WW uitkering, zwanger en nu ziek. Gaat ik nu nog minder uitkering ontvangen omdat ik ziek ben?

Jaja... we treffen het.
Mijn partner is werkloos en zit nu in het traject om deels afgekeurd te worden. Zijn ziektewetuitkering loopt, maar deze uitkering is nog lager dan de WW uitkering.

Nu ben ik zwanger EN werkloos, dus heb ik nu ook een WW uitkering :(
Ziek, zwak en misselijk ben ik op moment en moet ik me dus (morgen) ziek melden bij het UWV.

Gaat ik nu nog minder uitkering ontvangen?
Ik word geen wijs uit de info die ik online tot op heden kan vinden, helpen jullie me ff?

NB: ik stel hier de vraag nu, omdat ik deze vraag liever niet aan het UWV stel, misschien vinden ze het een rare vraag en gaan ze me verdenken van het eea.
Het zit me al niet mee en ik kan jullie serieuze antwoorden nu echt waarderen.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Beste moppie1982,

Ik begrijp dat je in een moeilijke situatie zit. Tot zover heb je al meerdere behulpzame reacties gekregen en ik zou daar graag een aanvulling op willen geven.

Omdat je een WW-uitkering hebt, moet je UWV altijd op de hoogte brengen van veranderingen in je persoonlijke situatie. In geval van ziekte is het belangrijk te weten dat je je uiterlijk op de tweede ziektedag ziek moet melden bij het UWV.

De eerste 13 weken van ziekte blijf je je WW-uitkering ongewijzigd ontvangen. Pas wanneer je langer dan 13 weken ziek bent, wordt je WW-uitkering beëindigd en ontvang je mogelijk een Ziektewetuitkering. De hoogte van je uitkering verandert bij deze overgang niet, omdat zowel WW als ZW 70% van je dagloon uitkeert, maar het patroon van betalen wijzigt wel van vierwekelijks naar wekelijks.

Tegen de tijd dat je in aanmerking komt voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering, vraag je deze aan via UWV. Dit kan zowel vanuit een WW-uitkering als vanuit een ZW-uitkering. De aanvraag kun je vanaf 8 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum indienen. De zwangerschaps- en bevallingsuitkering keert 100% van je dagloon uit.
Veel beterschap toegewenst!

Laura,
UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een antwoord van een kenner...die moesten er meer zijn..een dikke plus+

Andere antwoorden (3)

Dat je je niet goed voelt heeft waarschijnlijk met je zwangerschap te maken, de eerste drie maanden zijn de meeste vrouwen erg moe, misselijk, rugklachten enz.
Dus dat wil niet zeggen dat je niet kan opknappen.

Wat jullie uitkeringen betreft, neem eens contact op met maatschappelijkwerk om jullie te helpen en de weg te wijzen, want dat je er niet meer uit komt is zo gek niet, alle regeltjes zijn erg verwarrend.
Maatschappelijk werk kan ook kijken naar welke mogelijkheden er zijn voor jullie wat betreft tegemoetkomingen enz, zodat jullie niet diep in de problemen komen, want daar heeft niemand wat aan.
Dus vraag professionele hulp die jullie situatie eens kan bekijken.

Dat je niet bij het UWV je vraag wil stellen is niet terecht hoor, waarom zouden ze jou verdenken van iets? dat je zwanger bent geworden? daar hebben ze verder natuurlijk niets mee te maken. Hun taak is kijken voor welke uitkering jij in aanmerking komt. Niet om te bepalen hoe verstandig het is om zwanger te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je ziek meldt in de ww dan krijg je nog 13 weken je normale ww uitkering
ben je na die dertien weken nog ziek dan wordt je ww uitkering omgezet naar ziektewet uitkering

ben je binnen die dertien weken weer beter blijf je gewoon je ww houden

mijn advies dus ook geef niet aan dat je ziek bent
dat is tijd genoeg als ze je bellen dat er werk is gevonden voor

je krijgt namelijk gewoon controle als je je ziek meldt in de ww
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ik niet met je eens zwangerschap is geen ziekte
ze zullen dus ook geen onderscheidt maken of je ziek bent door zwangerschap of de griep
en ze schrijft ook niet dat ze ziek is door haar zwangerschap
kan ook een opkomende griep zijn
Naar wat ik weet ontvang je in de ziektewet 70% van het laatst verdiende loon.

Toegevoegd na 4 minuten:
ik kwam nog iets tegen:
Gefeliciteerd met je zwangerschap! De gevolgen daarvan zijn helaas minder leuk…

Je ontvangt een WW uitkering en hebt daar naar aanleiding van jouw klachten een aantal vragen over. Ik zal deze voor jou beantwoorden.

Wanneer je je als WW-gerechtigde ziek meldt bij UWV, dan klopt het inderdaad dat je na 13 weken in de ziektewet komt. Deze uitkering is dan ook 70% van het laatstverdiende loon.

Rond je bevalling heb je recht op een zwangerschaps-/bevallingsuitkering van 16 weken. Je komt dan voor die periode in de WAZO terecht. Deze uitkering is 100% van het laatstverdiende loon.

Wanneer je in de ziektewet of WAZO zit, wordt je WW in die tijd ‘bevroren’. Wanneer je je beter meldt bij UWV, kom je weer terug in de WW. In jouw geval zal je uitkering dan niet in juni verlopen, maar zal deze voor de periode waarvoor je ziek bent geweest, worden verlengd.

Toegevoegd na 6 minuten:
de laatste 2 regels is niet op jou van toepassing....ik heb dit van internet gekopieërd