Hoe/waar kan ik testen of ik vruchtbaar ben?

Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik geen kinderen kan krijgen. Nu wordt ik er onderhand een beetje gek van en wil ik zekerheid. Hoe kom ik erachter of ik kinderen kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.5K
Cryofiel
13 jaar geleden
Nou, eh... ik zou zeggen: <>

Het beste antwoord

Helaas is er maar één manier om daar achter te komen, en dat is het proberen.

Er zijn wel ernstige gevallen van onvruchtbaarheid die tevoren zijn vast te stellen (volledige afwezigheid van geslachtscel-producerende organen, ernstige interne of hormoonafwijkingen) maar ook bij stellen die over langere tijd onvruchtbaar blijken, wordt lang niet altijd iets gevonden, en ook met 1 eierstok of wat trager zaad is een zwangerschao niet altijd uitgesloten.

Er is dus niet een test die definitief kan vaststellen of je onvruchtbaar bent, behalve die ene..... Overige onderzoeken hebben pas zin (en worden pas uitgevoerd) als je al over langere tijd hebt geprobeerd zwanger te worden zonder resultaat. Niet zomaar voor ' de lol' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
@Loenie, je bent vergeten je plus te geven. Die plus die er op dit moment staat, is van mij, dus de jouwe moet nog...

Andere antwoorden (7)

Daarvoor moet je naar het ziekenhuis, dan wordt er een vruchtbaarheidstest gedaan.

Maar zo'n vruchtbaarheidstest wordt pas vergoedt als je al heel lang bezig bent (ik dacht een jaar) om kinderen te krijgen en het lukt maar niet.

Overleg met je huisarts wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je huisarts kan je doorverwijzen of je kan met je eigen gynocoloog een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt me dat de eerste stap naar je huisarts moet zijn, die kan en zal je verder doorverwijzen.
hopelijk is de uitslag positief voor jou!
13 jaar geleden
Wij hebben problemen gehad om zwanger te worden, via de huisarts zijn we in het ziekenhuis terecht gekomen en hebben veel onderzoeken enzo gehad.
bij mij is ook nooit iets gevonden waardoor ik niet zwanger zou worden. bij mijn man ook niks aan de hand.

na 5 jaar was ik spontaan zwanger , er was niks aan de hand.
13 jaar geleden
Dat weet je pas echt zeker zodra je een levensvatbaar kind in je armen houdt.

Maar waarom heb je altijd al het gevoel dat je geen kinderen kunt krijgen? Ben je het dan al een tijd aan het proberen?

Zo niet, dan kun je op de volgende dingen letten:

Wordt je ongesteld? Met enige regelmaat? Als je cyclus tussen de 25 en 35 dagen blijft, zonder grote gaten, kun je er redelijk van uitgaan (uitzonderingen zijn erg zeldzaam) dat je ook een eisprong hebt. En een ei is natuurlijk de allereerste voorwaarde voor een zwangerschap.

Maak je je dan nog steeds zorgen? Een deel van je hormonale cyclus kun je zelf monitoren. Het hormoon LH zet de rijpende eicel aan tot de eisprong door ineens met een enorme piek toe te nemen, ovulatietesten (te krijgen bij de drogist) kunnen die piek zichtbaar maken.

Maar zolang je geen concrete actuele kinderwens hebt, en geen concrete aanwijzingen dat er een probleem zou kunnen zijn, zou ik niet verder gaan met vruchtbaarheidstesten. Garantie kun je namelijk niet krijgen tot je bevalt. Er is altijd nog wel een omstandigheid denkbaar waarin het niet zou lukken ook al heb je álle testen uitgeput en lijken ze állemaal goed te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The proof of the pudding is in the eating, in your case so much as possible!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eerst eens met je huisarts praten en vraag daar een dubbel consult voor aan, bij voorkeur met je partner, want bij ouderschap en bij vruchtbaarheid gaat het om twee personen.

De huisarts kan wat eerste onderzoeken laten doen, bijvoorbeeld op chlamydia en op de levensvatbaarheid van het sperma. Aan de hand van de resultaten van die onderzoeken kun je besluiten wat je verder gaat doen, als dan al niet duidelijk is wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Een volgende fase kan de fertiliteitspoli zijn waar uiteraard ook weer met jou/jullie overlegd wordt wat de volgende stappen zouden kunnen zijn.