Vanaf wanneer is alcohol schadelijk in de zwangerschap?

Ik ben op vakantie geweest en was op dat moment blijkbaar 6/7 weken zwanger. Ik heb aardig wat gedronken 10 dagen lang. Mijn cyclus is niet regelmatig en het was ongepland dus ik heb er geen rekening mee gehouden. Nu weet ik dat het embryo vanaf week 6 verbonden is met de moeder? Hierover staan allemaal verschillende dingen. Is er iemand die het precies weet

een jaar geleden
2K
Ritsuka
een jaar geleden
Elke slok is schadelijk. Vanaf nu geen druppel meer en geef dit aan bij je verloskundige. Die kan je beter informeren.
Pieterke
een jaar geleden
Al vanaf het begin. Er wordt niet voor niets aangeraden om - indien mogelijk - voor de eventuele bevruchting te stoppen met alcohol.

Antwoorden (1)

Gedurende élke periode van een zwangerschap kan het drinken alcohol schade toebrengen aan het kind in wording. De hersenen van een ongeboren baby zijn altijd kwetsbaar voor de blootstelling aan alcohol, omdat de hersenontwikkeling namelijk gedurende de hele zwangerschap plaatsvindt. Als een zwangere vrouw alcohol drinkt, wordt deze via de placenta rechtstreeks doorgegeven aan de foetus.

Aangezien ongeveer de helft van de zwangerschappen wereldwijd ongepland is, beseffen veel vrouwen te laat dat ze alcohol hebben gedronken terwijl ze al zwanger waren. Mocht er schade toegebracht zijn aan de baby, dan kan een snelle diagnose en interventie een beschermend effect hebben. Ook kan het helpen om te zorgen voor een gezonde voeding met specifieke ‘micronutriënten’ (vitaminen, mineralen en sporenelementen) en na de geboorte de baby een stabiele, zorgzame, verrijkende omgeving te geven.
Amadea
een jaar geleden
Z512099
een jaar geleden
Alcohol is een harddrug.