Wat kan ik verwachten bij onderzoek naar ongewenst kinderloos zijn?

Sinds drie jaar zijn mijn partner en ik bezig met zwanger worden. Nu hebben we besloten onderzoek te laten doen. Vind het best wel spannend, ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Welke onderzoeken vinden er plaats en zijn deze pijnlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de man: spermaonderzoek. Wat er gebeurt dat het sperma niet in orde is weet ik niet, dat hangt af van hoe slecht de kwaliteit is en de bijbehorende mogelijkheden tot opwerking.
Bij de vrouw: cyclus bijhouden inclusief temperaturen; op bepaalde momenten in de cyclus bloedprikken om hormoonhuishouding te onderzoeken; kijkoperatie om baarmoeder, eierstokken en eileiders te onderzoeken op belemmeringen (laparoscopie, dat is wel pijnlijk, en bij een angstige vrouw soms reden om het onder narcose te doen).
Vervolgens inseminatie met eigen zaad (IUI heet dat geloof ik), en ten slotte IVF en ICSI.
Fijn boek is 'Zwanger raak je niet vanzelf' door Anja de Grient Dreux. En als het lukt... dan is haar boek 'Zanger' prettig om te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In eerste instantie zal de gynaecoloog jullie wat algemene vragen stellen over jullie gezondheid en jullie leefgewoontes. Vaak zal er ook een vragenlijstje doorgenomen worden met vragen over jullie familieleden.
Informeer daarom voor een dergelijk gesprek alvast eens bij je familie of jullie de enige zijn met dergelijke problemen. Dat zal de snelheid van het gynaecologisch onderzoek ten goede komen. Al snel daarna zal de gynaecoloog enkele bloedonderzoeken voorstellen en voor de vrouw een inwendig onderzoek en een inwendige echo.

Ervaringen kunnen hier niet gedeeld worden, maar zijn volop op internet te vinden.
Hier vind je alvast uitgebreide informatie over wat en hoe er "mogelijk" onderzocht gaat worden:

http://www.zwangerschapspagina.nl/extra/zwanger-worden/ongewenste-kinderloosheid/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst zal het zaad van de man onderzocht worden. Het produceren daarvan is hopelijk pijnloos. Er wordt dan naar het aantal zaadcellen gekeken als mogelijke oorzaak van het niet zwanger worden. Als dat in orde is krijgt de vrouw onderzoeken naar bijvoorbeeld cystes en hormoonhuishouding. Mijn vrouw en ik hebben dit traject doorlopen en we kunnen ons geen pijn herinneren.

Als IVF daarna een optie is, moet je je dagelijks met hormonen prikken. Als je slecht tegen prikken in je bil kunt, kun je dat als pijnlijk ervaren. Een tip, mocht het zover komen, laat de man dan meteen leren hoe hij moet prikken want anders kun je dagelijks naar de huisarts.

En misschien is het pijnlijk als het uiteindelijk toch niet lukt. Maak er geen drama van en tel de zegeningen die je hebt door het niet hebben van kinderen. Ik spreek uit ervaring.