Dat ligt er maar net aan, of die man eventueel ' in the picture' is als aanstaande vader (levenslang !!!) of dat het vermoedelijk meer een kwestie zal zijn van ; wie het kind heeft, mag het houden' .

Uiteindelijk zouden de belangen van het eventuele kind het zwaarst moeten wegen : als de kans op opgroeien in een normaal, stabiel, rustig gezin met twee ouders die van elkaar houden en voor elkaar vechten er naar alle waarschijnlijkheid niet in zit, is ; niet geboren worden' vermoedelijk niet eens de slechtste optie.

In de praktijk is het vaak voor het overgrote deel een zaak van de vrouw - vooral als het een jong meisje betreft, eventueel onder de invloed van haar ouders. En terecht, want dat zijn in de praktijk de mensen die voor het eventuele kind opdraaien. ' Blijvende' vaders ZIJN er wel, tuurlijk, maar ze zijn met een vergrootglaasje te zoeken. Zijn belangen zullen dan ook maar zelden en niet al te zwaar meegewogen worden bij het nemen van een eventuele beslissing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je een + geven voor dit antwoord. De belangen van het kind zijn natuurlijk belangrijk, maar met alle respect Marleen, dat was natuurlijk niet de vraag, maar dat zag je zelf ook wel denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daarom heb jk die ook gewoon beantwoord. Het is echter wel een belang dat nog wel eens over het hoofd gezien wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absoluut mee eens!
Kristal
12 jaar geleden
+1
een vrouw heeft de volledige keuze, maar persoonlijk weet ik bijna zeker dat ook het belang van de man meeweegt, als een man bijvoorbeeld erg voor of tegen is, zou dit de keuze kunnen beinvloeden (zeker als het je partner is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik van wel als de vader echt vader wil zijn en dit kind met beide goedkeuring is verwekt al is het niet echt gewenst dus, maar helaas geldt bij de kliniek alleen de verklaring van de vrouw.....antwoord is dus Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben tegen abortus, maar vind het terrecht dat de vrouw deze keuze kan maken.
Ik moet er niet aan denken dat ik 9maanden zwanger rondloop een bevalling moet ondergaan omdat mijn partner het persee wilt hebben. Misschien voor hem dan een idee om een kind te adopteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom menneke is het belangrijk dat je relatie goed is voordat je überhaupt aan het produceren van kinderen denkt! Een man die van je houd zal niet perse van jou verlangen een kind te dragen als jij dat absoluut niet wilt. Wanneer dat dan toch het geval is is hij jou niet waard, en bovendien kun je dan toch je beschikkingsrecht laten gelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat vind ik ook ton65, helaas zijn er genoeg jonge stelletjes die denken dat een kind krijgen simpel is, maar vergeten snel de zorg en kosten. Abortus ben ik op tegen, maar 'onvolwassen' mensen die een kind verwaarlozen ben ik meer op tegen! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben voor abortus als er sprake was van gedwongen seks zoals vrouwen die verkracht worden of meisjes die in handen vallen van loverboys, mensen die wel onveilig gevreeen hebben hebben A gezegd dus zouden van mij part ook maar B moeten zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, Ik ben het eens met je eerste stelling over gedwongen sex enzo (zie mijn antwoord), maar niet met de stellingvan wie A zegt moet ook B zeggen. Wanneer het kind ongewenst is en het moet er willens en wetens komen, is de kans groot dat het kind daar uiteindelijk de dupe van wordt.
Overigens laat lang niet iedereen abortus plegen wanneer ze onveilig hebben gevreeën. Bovendien bij degenen die het wél laten doen is het voor 99 van de honderd toch wel een zwaar emotioneel gebeuren, wat je niet moet onderschatten. Het gaat de lol van de sex die ze hebben gehad ernstig voorbij. Reken daar maar op! Het is niet alsof je een ijsje op de hoek haalt, of je nagels gaat knippen.
er is maar een heeeeeel klein groepje die het ze niets kan schelen. Die laten abortus dan ook een stuk of 4 - 5 in hun leven uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Ton65, ik ben het heemaal met je eens maar toch ben ik van mening dat we de mensen zelf hun verantwoordingen maar moeten laten nemen, maar de enige reden om mensen te leren veilig met seks om te gaan en vooral jongeren is door Abortus om die reden niet meer toe te staan, en anders wel toestaan maar voor die gevallen het het uit het ziekenfondspakket halen, een foetus is dan wel geen volgroeid kind maar uiteindelijk wordt die wel vernietigd...dat moet toch eigenlijk niet kunnen voor 2 mensen die een avondje lol hadden en even niet opgelet hadden. Misschien worden mensen dan vanzelf voorzichtiger en neemt het aantal ongewenste kinderen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat abortus de keuze van de vrouw/koppel is, en wij hier geen oordeel verder over hoeven te vellen. Als je er persoonlijk tegen bent, dan doe je het niet, als je er geen problemen mee hebt, en je raakt ongewenst zwanger, dan doe je het wel. Al die meningen tegenwoordig..pff.. Ieder zijn eigen ding, en laat men lekker in hun eigen waarde..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo vrij als mensen zijn om abortus te plegen, zo vrij zijn anderen om het er mee eens te zijn of niet. Dat veranderd de waarde over een koppel niet, slechts hun keuze die andermans keuze misschien niet is.
Kristal
12 jaar geleden
@Dubossies, als het gaat om voorzichtiger worden met vrijen dan zouden ze betere voorlichting thuis en op school moeten geven over voorbehoedsmiddelen. Abortus uit het ziekenfondspakket halen lijkt me niet helpen om mensen voorzichtiger te laten worden. Ze denken echt niet: o jee, laten we voorzichtig zijn want de abortus is uit het ziekenfondspakket. Maar ik krijg de indruk, door de vragen op GV, dat er steeds minder goede seksuele voorlichting wordt gegeven. En dat is een fiks probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies: Wanneer mensen hun hele leven met een kind moeten zitten omdat ze 1 minuutje van verstandsverbijstering hebben gehad, en ze willen geen kind, is dat wel een hele harde leerschool. Niet mijn manier van sexuele voorlichting in ieder geval. Dat wordt voor de tijd gegeven en niet na de tijd. Daarvan leert een ander trouwens ook niet, alleen de reeds getroffen lovebirds zullen zich voor de kop slaan.
Bovendien is er vóór abortus nog de mogelijkheid van de morning after pil, waarvan ik denk dat de meeste ongewenste zwangerschappen wel wordt voorkomen. Die paar mensen die nog overblijven en om die reden abortus uitvoeren, zullen denk ik niet zoveel voorkomen. Die gun ik de abortus wel, want wat komt er anders van het ongewenste kind terecht? Ik sluit me dan ook aan bij de mening van Kristal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I know, het klinkt hard en we maken allemaal fouten en dit soort vergissingen (jong en je wilt wat) is met name de jeugd van 14 tot 17. Ondanks dat een groep jongeren de gevaren kent van roekeloosheid in verkeer, criminaliteit en onveilige seks en er naar mijn idee lang en meer dan genoeg aandacht aan wordt besteedt (misschien niet thuis dan wel op school, voorbeelden van minderjarige meisjes achter de kinderwagen en documentaires en films op tv en mond op mond reclame op school en in je straat), en ondanks dat neemt het aantal abortussen door een paar minuten van verstandsverbijstering niet af. Veel Jonge kinderen willen volwassenmensenspelletjes spelen, prima laat ze daarna maar weten wat er van komt is mijn motto. Het is idd een levenslange straf en heel zwaar, maar van kinderen die weten hoe je stiekem seks hebt en hoe dat moet verwacht ik ook wel dat ze weten dat kindjes niet door de ooievaar worden gebracht. Ze moeten leren geen risico s te nemen op levenslange straf maar zichzelf daartegen te beschermen.
Kristal
12 jaar geleden
Zo bescherm je ze niet, echt niet Duboissies.
Dus als ze roekeloos in het verkeer zijn geweest dan ook maar niet meer behandelen in het ziekenhuis, om het ze te léren...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal, daar heb je natuurlijk wel weer een punt, is idd ook weer waar maar behandeling voor breuken of levensbedreigende operaties is natuurlijk niet te vergelijken met abortus, wel of geen abortus...een zwangerschap is niet dodelijk of schadelijk voor je lichaam (uitzonderingen heb je natuurlijk altijd). Maar hoe dan ook , er zullen altijd mensen zijn die zelfs van de zwaarste straffen niets leren, niet vooraf en ook niet achteraf.
Kristal
12 jaar geleden
Door te straffen leer je een kunstje aan Dubossies, door te mogen ervaren en fouten te mogen maken in het leven leer je de kunst van het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel waar wat je zegt maar er worden wel foetussen mee vernield, ze ervaren het wel niet maar triest is het wel. Ik ben iemand van "beter voorkomen dan genezen" en "Wie niet horen wil moet maar voelen". Wat jij zegt dat mensen ook niet aan hun lot worden overgelaten als ze opzettelijk zichzelf in gevaar brengen is natuurlijk zo, daarvan vind ik het ook goed dat ze medische hulp moeten krijgen, maar nog meer seksuele voorlichting gaat niet alleen maar veel geld kosten voor de maatschappij (om de televisie, internet en scholen hieraan mee te laten werken), maar naar mijn idee zal dat ook niet gaan werken omdat ze het allemaal wel weten maar adviezen gewoon in de wind slaan.
Kristal
12 jaar geleden
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Toen ik op school zat gaf een zeer vooruitstrevende leraar ons duidelijke seksuele voorlichting. Hij was één van de eerste die met de verontruste ouders de strijd aanging omdat die dachten: beter geen slapende honden wakker maken.
Uiteindelijk werd het gemeengoed om goede voorlichting te geven en er is een lange periode geweest waarin berekend werd dat ij Nederland de minste abortussen plaats vonden van heel west europa, dank zij de goede voorlichting.
Dat lijkt zeer te veranderen. Als ik tegenwoordig de vragen lees lijkt het wel alsof onze generatie gedacht heeft: nou hoeven we niet zo uitgebreid meer voor te lichten want dat weten we nu wel. Niets is minder waar, de jongeren moeten het weer opnieuw leren.
Dat het alléén maar veel geld gaat kosten is natuurlijk niet zo, je voorkomt er veel narigheid mee en bespaart ook veel geld op die manier. En nee, ik ben geen specifieke voorstander van abortus. Maar ook geen fervente tegenstander. Wie ben ik om mijn oordeel te geven of iemand wel of niet abortus moet/mag laten plegen. Maakte ik nooit fouten? Was ik toen niet blij dat ik er weer bovenop geholpen werd?
Ik ben ook opgevoed met: wie niet horen wil moet maar voelen. Ik hoor het mijn vader nog zeggen. Uit ervaring weet ik dat het niet werkt. Het maakt je alleen maar een onzeker persoontje, of het verhard je.
Voorkomen is beter dan genezen, klopt voor mij ook.
Maar abortus uit het ziekenfonds halen voor straf is niet voorkomen maar achteraf straffen.
Wij moeten ervoor zorgen dat onze kinderen weten waar ze aan beginnen en wat de gevolgen kunnen zijn als ze seksueel gaan experimenteren. En dan op tijd. Op hún tijd, als zij eraan toe zijn. Niet pas op de tijd dat wij vinden dat zij er aan toe zijn, dan ben je vaak te laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er ook geen fervente tegenstander van, ik ben niet iemand die met spandoeken voor de kliniek gaat staken. Er zijn gewoon zat mensen waarvan ik de keuze kan respecteren zoals ik zei. Ik zie inderdaad veel vragen hier waarvan ik ook niet kan begrijpen "Wel weten hoe je seks hebt maar niet waar de kindjes vandaan komen". Ik blijf het vreemd vinden....maar je hebt in vele opzichten wel gelijk maar de vraag ging er niet over eigenlijk. Bedankt voor je reacties :-)
Kristal
12 jaar geleden
Nee, de vraag ging daar misschien niet over maar je was zo streng... ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik streng? Haha, Nee joh, zou niet durven, je hebt me wel een andere kijk erop gegeven en daar ben ik je dankbaar voor. nu niet huilen hoor.
Kristal
12 jaar geleden
Nee hoor, ik draai me wel even om voor ik mijn ontroering in mijn zakdoekje wegtoeter ;-)) Maar nog ff over dat strenge... (ik ben soms een aanhoudertje ahum) mensen mogen voor zichzelf best wat aardiger zijn...
dat verzacht en maakt dat je voor graag voor jezelf iets (aardigs) doet. 't Is net als op school toen je nog klein was, voor een lieve juf/meester deed je alles, werkte je hard en graag, voor de strenge deed je het uit angst (voor straf) en natuurlijk ging er dan altijd wel iets mis, lúkte het gewoon niet.
Maar goed, dat was óók al niet de vraag....;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer een verzoening! SUPER!!!!!
Kristal
12 jaar geleden
snotterdesnotter :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blub blub, hier een traan en knuffel van mijn kant hoor. :-)
In beginsel hebben vrouwen wettelijk gezien zelfbeschikkingsrecht. Dat betekent dat de vrouw zelf mag beslissen wel of geen abortus uit te laten voeren.

In de praktijk zullen man en vrouw samen de beslissing nemen, tenminste wanneer ze een relatie hebben met een goede basis. Relaties die stabiel samen een beslissing kunnen forceren. Ik denk dat een vrouw de relatie behoorlijk zou verzieken wanneer ze in haar eentje besluit tot een abortus over te gaan,

Uitzonderingen zijn er altijd dat de vrouw voor zichzelf beslist. Ik ben het met Marleen eens over tiener-zwangerschappen. Ook kan ik mij andere situaties voorstellen zoals een buitenechtelijk kind (bijvoorbeeld van de buurman of een medespeler van het voetbalteam van de man), of na verkrachting (ook binnen het huwelijk), of wanneer de relatie inmiddels ten einde is.

Dat laatste ligt er ook nog maar weer aan of je na je relatie verder gaat als "vrienden". Voor zover als dat mogelijk is KUN je dan nog overleggen. Wanneer je relatie ronduit slecht is zul je minder genegen zijn te overleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Volgens de wet niet. De beslissing hierover ligt soeverein bij de vrouw. De vader van de foetus heeft geen recht op medezeggenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij zeg ik dat de vrouw zelf mag beslissen volgens de wet...
Relationeel zijn er dingen waar mensen zo rekening met elkaar houden. Dat is wat anders. Ik geef ook antwoord op de vraag.
dat kan maar het hoeft niet.

het ligt aan de reden van abortus van de vrouw, en de reden van wel/niet abortus van de man.
en natuurlijk in hoeverre de vrouw de belangen van de man mee #wil# laten spelen.

iemand die zwanger is door een one night stand zal de man misschien inlichten, maar zich er niets van aan kunnen trekken wat de man hier zelf van vind.

er vanuit gaande dat dat een kind in een gezien op groeit zal het een keuze kunnen zijn van beiden.
de vrouw kan er dan voor kiezen om abortus te plegen als ze het niet ziet zitten en het belang van het kind voorop stelt en het in de persoonlijk situatie niet verantwoord is om een kind op de wereld te zetten.
een man kan dan roepen dat ie vader wil worden, maar dit lijkt mij meer uit eigen belang waar je geen gehoor aan hoeft te geven.

dit zijn maar voorbeelden. er zijn duizenden situaties en reden te bedenken waarom zowel een man als een vrouw er juist wel of niet voor zouden kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind van wel ook al vind ik niet dat een man een vrouw moet dwingen het is nog altijd de vrouw in wie het kind groeit.