kan je zwanger worden 4 a 5 weken na seks?

mijn ex is 10 weken zwanger. is het mogelijk dat ik de vader ben als het 14 a 15 weken geleden is dat we seks hebben gehad?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet, zo lang overleefd sperma niet. Als je 10 weken zwanger bent, dan heeft 10 weken geleden de bevruchting plaatsgevonden.

"In de vagina, baarmoeder en eileiders kunnen zaadcellen nog zo'n drie dagen overleven. Zaadcellen blijven na de zaadlozing nog ongeveer 48 uur vruchtbaar."
https://www.24baby.nl/zwanger-worden/van-eicel-tot-embryo/sperma/
Toegevoegd op 25 augustus 2020 04:08: tekst
3 jaar geleden
Natuurlijk kun je niet zwanger worden 4 of 5 weken na seks, maar........

Je zegt dat jouw ex nu 10 weken zwanger is.
Weet zij zeker dat het 10 weken is?
Ze moet echt de eerste echo hebben gehad om de exacte duur van de zwangerschap te weten. In de tiende week kan ze deze gehad hebben, maar dat hoeft niet. Is ze niet langer zwanger? Een week of twee langer zwanger zijn, kan een andere vader (jij) betekenen.

Waarom zeg ik dat?
Een zwangerschap begint te tellen vanaf de laatste menstruatie.
Eigenlijk ben je in het begin van de eventuele zwangerschap nog niet zwanger.
Dat klinkt raar, maar omdat de laatste menstruatie het begin is, dus voor de bevruchting, komt dit.
Als jouw ex dus een late eisprong heeft (dan kun je dus pas echt zwanger raken), kan ze op het moment van de bevruchting al bijvoorbeeld twee weken zwanger zijn (of langer).

Misschien vind je dit een moeilijk verhaal, maar omdat het om een kind gaat, zou ik er toch werk van maken.
Wellicht kunnen jullie toch eens samen naar een arts of verloskundige gaan.
Zorg sowieso dat je 100% zekerheid hebt over de duur van de zwangerschap. Kijk dus of de eerste echo geweest is.

Succes, iedereen heeft het recht om te weten hoe het nu in elkaar zit.
Het kind moet weten wie de vader is. Jij moet weten of het jouw kind is.
Laat dit dus niet rusten, maar onderneem actie voor duidelijkheid.