Het officiële advies van de CBG (commissie ter beoordeling van geneesmiddelen, het officiële adviesorgaan voor geneesmiddelen in Nederland) is om ibuprofen tijdens het eerste en tweede trimester van de zwangerschap alleen te gebruiken op strikte indicatie, en in zo laag mogelijke dosering, zo kort mogelijk. Dit is het advies aan artsen, in de patiëntenbijsluiter staat natuurlijk gewoon dat je het niet moet gebruiken als je zwanger bent.
Volgens de tekst in het farmacotherapeutisch kompas is het zo dat epidemiologisch onderzoek * suggereert * dat er bepaalde schade kan ontstaan wanneer je ibuprofen gebruikt vroeg in de zwangerschap. Vervolgens noemen ze een rijtje aan complicaties en afwijkingen die je echt niet wilt, maar het schadelijke effect staat dus niet voor 100% vast, en daarbij is eventuele waargenomen schade natuurlijk niet ontstaan door één tablet van 400 mg. Dat het advies vervolgens is dat je het alleen op strikte indicatie moet gebruiken, zegt mij dat je voor die ene tablet echt niet bang hoeft te zijn. Want het kán in het eerste en tweede trimester dus voorgeschreven worden, maar dan zo weinig mogelijk, en alleen als het echt nodig is. In het derde trimester wordt gebruik wel echt ontraden trouwens, maar uit je vraag meen ik op te maken dat je zo ver nog niet bent.
Conclusie: gewoon niet meer nemen, en je er ook geen zorgen meer over maken. Terugdraaien kun je het niet, en je kindje zal echt geen schade oplopen door die ene tablet. Zoals anderen ook al zeiden: paracetamol mag wél gewoon in de zwangerschap, dus neem dat liever als je veel pijn hebt. En anders gewoon even overleggen met je huisarts of apotheker over wat je veilig kunt nemen. Een voorhoofdsholteontsteking is namelijk ook niet leuk, dus over die paracetamol zou ik bijvoorbeeld niet moeilijk doen als ik jou was.