Is ibuprofen tijdens zwangerschap slecht?

Ik heb net een ibuprofen genomen want ik heb een voorhoofdholteontsteking. Pas na innemen besefte ik me ik ben zwanger moet er nog aan wennen en het was ook niet gepland.

Heb ik nu hele erge schade toegebracht. 1 ibuprofen 400 mg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Zoals al eerder geschreven; ibuprofen wordt zeer streng ontraden tijdens zwangerschap en borstvoeding!

Echter je hebt het nu al ingenomen en terugdraaien kan niet meer.
Zorgen maken erover helpt geen zier en er zijn ook ontzettend veel vrouwen die het wel hebben gebruikt terwijl ze bijv. nog niet wisten dat ze zwanger waren.

Ik hoop dat nu in 1 klap is geland dat je zwanger bent. Dus ook geen alcohol en niet roken. En let ook op andere medicatie. Als je echt heel erg pijn heb overleg dan altijd eerst met je verloskundige of huisarts.

Probeer te genieten van je zwangerschap en nu dit achter je te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens mij moet je daar toch mee uitkijken, sowieso neem je NSAID's (waaronder ibuprofen) nooit op een lege maag...

Wees voorzichtig met NSAID's, je kan eventueel een natuurarts raadplegen, er zijn genoeg alternatieven voor NSAID's...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ibuprofen mag je niet tijdens je zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paracetamol mag. (4x zwanger geweest.) mits je de hoeveelheid inname niet overschrijdt. kan je zonder omdat je klachten niet zo erg zijn bij bv een gewone hoofdpijn, probeer dat eerst. word het te erg 1 paracetamol per keer en laat er langer tussen zitten voordat je de volgende neemt. sterkte, niks zo erg als hoofdpijn. hele pijnloze en kwaalvrije verdere zwangerschap gewenst!

Toegevoegd na 1 uur:
Ibuprofen is idderdaad slecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is: is ibuprofen slecht tijdens de zwangerschap, niet of paracetamol mag, ik ga er niet voor minnen, maar let er op dat je antwoord geeft op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Crea Thx!. Iedereen typte al dat het slecht was. Daar kan je ook een vraag verwijdering voor krijgen: Dit antwoord is al gegeven enz...
Had er misschien beter bij kunnen zetten dat het idd slecht is.
lieve schat het staat in de bijsluiter! niet weer doen aub , vraag ook je huisarts wat je wel kan nemen .

Toegevoegd na 2 minuten:
oohh ja je hebt geen ernstige schade toegebracht hoor daar hoef je je geen zorgen over te maken! doeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze tabletten mag je niet hebben ik moest mijn verstandskiezen trekken en heb een kuur gehad 2 keer van een week 3 tabletten op de dag in et begin van de zwanger schap maar wist toen nog niet dat ik zwanger was. Gelukkig is alles goed maar als het niet goed was geweest had ik een miskraam gehad. Maar beter is van niet en paracitamol moet je ook voor oppassen er zit een bepaald stofje in wat je niet mag hebben dus vraag de dokter even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is gewoon op internet te vinden, even in Google opzoeken en daarnaast hoor je, zeker als je zwanger bent, ALTIJD eerst de bijsluiter van een medicijn te lezen. Zit er geen bijsluiter bij, dan eerst een huisarts of andere deskundige raadplegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het officiële advies van de CBG (commissie ter beoordeling van geneesmiddelen, het officiële adviesorgaan voor geneesmiddelen in Nederland) is om ibuprofen tijdens het eerste en tweede trimester van de zwangerschap alleen te gebruiken op strikte indicatie, en in zo laag mogelijke dosering, zo kort mogelijk. Dit is het advies aan artsen, in de patiëntenbijsluiter staat natuurlijk gewoon dat je het niet moet gebruiken als je zwanger bent.

Volgens de tekst in het farmacotherapeutisch kompas is het zo dat epidemiologisch onderzoek * suggereert * dat er bepaalde schade kan ontstaan wanneer je ibuprofen gebruikt vroeg in de zwangerschap. Vervolgens noemen ze een rijtje aan complicaties en afwijkingen die je echt niet wilt, maar het schadelijke effect staat dus niet voor 100% vast, en daarbij is eventuele waargenomen schade natuurlijk niet ontstaan door één tablet van 400 mg. Dat het advies vervolgens is dat je het alleen op strikte indicatie moet gebruiken, zegt mij dat je voor die ene tablet echt niet bang hoeft te zijn. Want het kán in het eerste en tweede trimester dus voorgeschreven worden, maar dan zo weinig mogelijk, en alleen als het echt nodig is. In het derde trimester wordt gebruik wel echt ontraden trouwens, maar uit je vraag meen ik op te maken dat je zo ver nog niet bent.

Conclusie: gewoon niet meer nemen, en je er ook geen zorgen meer over maken. Terugdraaien kun je het niet, en je kindje zal echt geen schade oplopen door die ene tablet. Zoals anderen ook al zeiden: paracetamol mag wél gewoon in de zwangerschap, dus neem dat liever als je veel pijn hebt. En anders gewoon even overleggen met je huisarts of apotheker over wat je veilig kunt nemen. Een voorhoofdsholteontsteking is namelijk ook niet leuk, dus over die paracetamol zou ik bijvoorbeeld niet moeilijk doen als ik jou was.