Is het tegenwoordig of op den duur mogelijk om een kind te maken met twee biologische vaders en een biologische moeder?

Dit zou bijvoorbeeld problemen bij homoseksuele ouders verhelpen... De vraag is niet of het ethisch of moreel verantwoord is, maar of het zou kúnnen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
esth0r
11 jaar geleden
ik zag laatst wel iets discovery channel over een tweeling van 2 verschillende vaders, gekkigheid! http://nos.nl/artikel/87867-tweeling-heeft-twee-verschillende-vaders.html

Het beste antwoord

Met Dolly is uiteindelijk 1 cel uit de uier van een schaap genomen en via een ingewikkelde methode werd dat een kloon. Die methode zou dus ook moeten lukken bij mensen maar of je ooit een samensmelting van 2 mannen zou kunnen krijgen? Zeg nooit nooit maar ik geloof daar niet in.

Handiger is dus om een tweeling te klonen met cellen van de twee homovaders en een draagmoeder maar dat de beide vaders ook genetisch echt de twee vaders zijn zal toch nog wel heel lang op zich laten wachten al was dat alleen nog maar ethisch gezien. Zo ver zijn ze ook nog niet met dieren etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh je wilt het nog ingewikkelder. Ik dacht dat de genen van de beide vaders al genoeg waren maar je wilt die nog mixen en laten samensmelten met de genen van een vrouw? Wat een vreemde vraag? Waarom zou een homoseksueel stel een kind willen wat maar een kwart van hun allebei is en voor de helft van een vrouw? Logischer is dus dat de genen van beide mannen samensmelten alleen zullen ze dan moeten uitmaken of er een meisje of een jongen gaat komen en wie dan bij een jongen de X en wie de Y gaat leveren ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard ben ik niet bekend met de werking van genen en cellen in de voortplanting, vandaar dat ik de vraag stel. :) Als jij zegt dat het laatste gedeelte van je antwoord op den duur een realistisch proces zou kunnen zijn, dan heb je een antwoord gegeven dat ik wilde horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het enige wat ik zeg dat het vooral realistisch is om te klonen: dus dat het kind van het homostel een kloon is van één van de mannen. Dat kon ook met het schaap Dolly. Wat jij wil (half de genen van een vrouw en kwart van beide mannen) is veel en veel en veel ingewikkelder en in mijn ogen niet realistisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval was het geen antwoord op m'n vraag, omdat ik vraag of er een manier bestaat om twee mannen biologisch vader te maken van één kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus wel met een moeder die de helft van de benodigde genen levert? In dat geval: te ingewikkeld, daar zullen ze niet naar toe gaan én willen.

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet dat dit ooit een mogelijkheid wordt, omdat er maar 1 zaadcel voor nodig is om een eicel te bevruchten. Dit zou betekenen dat 2 zaadcellen van de biologische vaders zouden moeten samensmelten tot 1 zaadcel. Dit lijkt mij een hele moeilijke opgave voor de wetenschap. Maar hé, zeg nooit nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zul je wel heel erg in het DNA om moeten knippen want je hebt maar een kwart van het DNA van beide mannen nodig (helft van de vrouw, twee kwarten van beide mannen) Technisch gezien zal het op den duur ongetwijfeld mogelijk zijn. Of het ook levensvatbaar is en of het een gezond kind op kan leveren is een tweede. Maar ik denk dat dit etisch gezien nooit uitgevoerd zal worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog los van de discussie voor de bevruchting, aangezien elk stukje DNA appart geplaatst zal moeten worden: ' Ok, jouw ogen, zijn mond, jouw billen...'
'WAT? waarom zijn billen? De mijne zijn veel mooier!'
'Ik wil eigenlijk dat hij mijn kleur ogen krijgt'
Enz...

En dat dan over alle uiterlijke eigenschappen gaat wel even duren. Zal een heel eigenaardig verhaal worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuw leven begint met het DNA van twee individuen. Van drie wordt het al lastig een goede verdeling te maken, omdat je dan naar alle waarschijnlijkheid te maken krijgt met ontbrekende genen danwel chromosoomafwijkingen.

Wel is het al (in theorie) mogelijk een kind te maken van of twee moeders. Altijd een meisje. Van twee vaders zal lastiger worden, omdat het kind dan een x-chromosoom ontbeert dat nu eenmaal ook voor jongetjes noodzakelijk is. Een extra Y-chromosoom is al niet wenselijk , maar alleen maar 2 y-chromosomen levert geen kind op. Er zal dus ALTIJD vrouwelijk DNA bij moeten, al is het maar alleen dat X-chromosoom.

We komen echter geen kinderen tekort op deze wereld, en er zijn legio manieren om aan een al dan niet (volledig) eigen kind te komen, dus laten we maar hopen dat dergelijke technieken in de praktijk ongebruikt blijven, al weet ik dat dat ijdele hoop is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor zover ik weet heeft ELKE man een X en een Y dus jouw probleem zie ik totaal niet. Dat twee vrouwen alleen een meisje kunnen maken lijkt me duidelijk maar twee mannen kunnen een meisje en een jongen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe zou je dan met twee mannen een kind kunnen maken? Je hebt toch altijd een eicel nodig? Dat is de vraag die ik je eerder impliciet al stelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor Dolly zijn de genen van een ooi ingebracht in de (lege) eicel van een ander schaap. Op die manier kun je klonen zonder een eicel met inhoud nodig te hebben. Er was weer een ander schaap nodig waar die eicel met genen van die ooi in de baarmoeder werd geplant (er was zelfs nog een extra schaap waar die eicel in de eileider kwam overigens). Als je dus zo ver bent dat je de genen van twee zaadcellen kan laten samensmelten tot één en die genengroep kunt implanteren in een lege eicel dan ZOU je dus een kind krijgen met de genen van de twee homovaders. Dat is toekomstmuziek en ik geloof niet dat dit gaat gebeuren omdat het ethisch wordt tegengehouden ALS het al zou lukken. Ze doen én kunnen dit nog niet eens met dieren.