mag je tijdens je zwangerschap van 9 tot 21 uur werken?

ik werk in een winkel waar ik veel sta. nu werk ik volgens rooster regelmatig van 9 tot 21 uur op de koopavond. mag dat eigenlijk wel als je zwanger bent?
heb er (nog) geen problemen mee, maar vroeg het me af...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
hoeveel maanden?
Thecis
9 jaar geleden
Vraag je CAO op en zoek het op. Meestal staat er een sectie in over zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24 weken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
staat zover ik kan vinden niet in cao drogisterijbedrijven. dit valt nl niet onder overwerk...

Het beste antwoord

Als 12-uurs diensten volgens de voor jou geldende CAO zijn toegestaan is dat volgens mij niet anders wanneer je zwanger bent. Belangrijk is of je zelf het idee hebt dat je zwangere lijf het aan kan. Als het goed voelt is het geen probleem, als je aan het einde van zo'n lange dag bijvoorbeeld veel harde buiken hebt/krijgt kun je beter een tandje terug. Als je bijvoorbeeld een tweede of derde kindje krijgt maak je ook vaak erg lange dagen met daarbij soms ook nog eens gebroken nachten.... Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik val zelf onder de cao van mode en sport dus voor jou durf ik het niet 100% zeker te zeggen maar voor mij geld dat ik niet eens van 9 tot 21 mag werken zonder mijn eigen toestemming. Mijn werkgever mag mij hier niet toe dwingen. Verder is er op vrijwel iedere werkplek een order/boek aanwezig genaamd 'arbeitsveiligheid'. Hierin staan al je rechten als zwangere werknemer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
een order/boek wat is dat dan? een bestel boek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij op het werk zit het in een map, bij mijn oude stage plaats hadden ze het in boekvorm. Wat er op de werkplaats van de vraagsteller ligt weet ik niet. De / staat namelijk voor een op. Zoals wel vaker in de nederlandse taal.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat staat allemaal in de CAO.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel staat in de cao maar er zijn nog meer regels en uitzonderingen voor mensen die zwanger zijn zoals a.o. werktijden, geen open schoenen dragen, vanaf een x aantal maanden niet meer op de ladder. Ik raad dus aan om ze beide te lezen om te weten wat je rechten en plichten zijn.
ronron1212
9 jaar geleden
Arbo wetgeving is dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En het boekwerk er van een arbeidsveiligheid. Fijn dat we daar uit zijn zeg
Er zijn 2 factoren,:
- CAO/Aebeidsvoorwaarden.
- Arbeidstijdenwet
Een CAO mag/kan niet in strijd zijn met de arbeidstijdenwet.

Volgens de abrbeidstijdenwet mag je gewoon van 9 tot 21:00 werken, is maximum van 12 uur per dienst en het valt niet binnen 0 tot 6 uur.
Zie bronnen.