Kan er littekenweefsel in je baarmoeder zitten, die een 2e zwangerschap belemmert?

Mijn man en ik zijn al ruim een jaar voor een 2e kindje “aan het klussen”. We hadden een afspraak bij een gynaecoloog maar die is door de Coronacrisis geannuleerd. Nu hebben we wel een belafspraak, maar daar verwacht ik niet zoveel van, hoe gaan ze via de tel mijn bloeddruk meten of een echo maken?

Toen ons zoontje geboren werd, kwam mijn placenta niet los. Volgens mijn man stonden ze er echt behoorlijk aan te rukken. Uiteindelijk kwam ‘ie daardoor los, en kreeg ik een flinke bloeding. Ik kreeg een infuus en een injectie en ze stonden maar in me buik te knijpen. Ik ben aardig wat bloed verloren, maar heb geen bloed gekregen toen.

Nu een 2e zwangerschap uitblijft, vraag ik mij af of er misschien littekenweefsel of een “dood stuk“ misschien in mijn baarmoeder zit waardoor het nu niet lukt. Kan dat überhaupt? Heeft iemand dit ook meegemaakt?

3 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een gynaecoloog zal er toch meer van weten ondanks een telefonisch consult
Chelsea1611
3 jaar geleden
Jawel maar ik vroeg me af of dit een mogelijkheid is. Consult duurt nog 2 weken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een dood stuk, zoals jij dat noemt, zit er niet meer in. Na de bevalling blijft idd wel eens een rest van de placenta achter. Als vrouw word je dan heel ziek, hoge koorts. Dan moet de baarmoeder onder narcose worden 'schoongemaakt'. De rest zul je toch moeten bespreken met de gynaecoloog.
Een telefonisch consult kan al veel oplossen. De gynaecoloog kan nav jouw verhaal al stappen nemen: verwijzen echo bijvoorbeeld.
Succes
Chelsea1611
3 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Met dood stuk bedoel ik wat mensen ook weleens op hun arm of been hebben dat ze in een deel geen gevoel hebben omdat het daar een keer geblesseerd is of ernstig gebloed heeft. Ik ga het consult maar afwachten dan. Ik vroeg mij alleen of is dit kan, dat er dus misschien een groot litteken is ontstaan of iets.
Chelsea1611
3 jaar geleden
Bedankt Simonsdochter! Ik ga dit zeker vermelden tijdens de belafspraak. Ik wou een duimpje geven maar daar moet ik meer punten voor hebben.

Antwoorden (1)

Aangezien ik me extra verdiept heb, toch nog een antwoord.
De vraag is te interessant om verwijderd te worden.

Volgens recent onderzoek kun je het volgende zeggen:

De placenta zit inderdaad vast aan de baarmoederwand. Zodra de navelstreng doorgeknipt wordt, laat de placenta los. Bij de ene vrouw komt de placenta makkelijk naar buiten. Bij de andere vrouw moet flink kracht worden gezet in de buik en getrokken worden aan de navelstreng.
De plek waar de placenta vast zat aan de baarmoeder is een wond. Deze wond geneest binnen een paar weken vanzelf. Je merkt dit aan het bloedverlies na de bevalling.
Nu schijnt het te zijn, dat sommige vrouwen toch op die plek littekenweefsel kunnen vormen. Dit heet het Asherman Syndroom (zie link). Hierdoor kan een latere innesteling bemoeilijkt worden. Lees straks eens de link of je ook andere symptomen herkent. Tijdens het telefonisch consult kun je hier gericht naar vragen.

Na nader onderzoek stuitte ik ook op het volgende. Een vrouw die bevalt met een keizersnede, krijgt een incisie in de baarmoeder. Deze wond (kun je niet vergelijken met de wond van de placenta) blijkt toch een nieuwe zwangerschap te kunnen bemoeilijken. Er ontstaat dan een niche in de baarmoeder, waardoor een innesteling moeilijker wordt. Wie weet wat er gebeurt als de placenta een diepere wond achterlaat door ‘veel geweld’. De wetenschap leert steeds meer. Ook hier zal ik een link van toevoegen.

Kortom, bespreek je gedachten met de gynaecoloog. Ik geloof oprecht dat je soms zelf weet wat de oorzaak is van iets. De gynaecoloog kan de binnenkant van de baarmoeder goed onderzoeken, indien nodig. Hier is wel meer voor nodig dan een scan, echo, inwendig onderzoek......

Heel veel succes, bronnen volgen.