Ik ben zwanger en nu heb ik vreselijk last van maagzuur en de hik kan iemand mij goeie tips geven zodat t minder wordt ?

Dit wordt mn 2de zwangerschap alleen heb ik dit bij de eerste nooit gehad dus voor mij is dit allemaal nieuw

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een preventieve waarschuwing: mocht iemand je pimba (kalebaskalk) aanraden, niet gebruiken! In sommige bevolkingsgroepen wordt dit helaas nog steeds gebruikt om bijvoorbeeld misselijkheid en maagzuur tegen te gaan, maar het bevat stoffen die schadelijk zijn voor je kind. Dit spul wordt ook verkocht onder andere namen, voor de volledigheid een lijstje: mabele, kalebaskalk, white clay, calabash chalk, la craie, argile, nzu, calabar, steen, ebumba, mabele, shilie en úblo. http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/zwangerschap/tips-bij-klachten/pimba.aspx

Antwoorden (9)

Als het te erg en pijnlijk wordt dan kun je bij de dokter een 'kalkdrankje' halen. Er zijn ook genoeg middelen op de markt die zonder recept verkrijgbaar zijn, maar ivm met je zwangerschap zou ik dan wel eerst even goed de bijsluiter lezen en/of mij goed laten informeren bij de drogist. En niet te zwaar en te scherp tafelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen maagzuur wil het nog wel eens helpen, wat meerdere kleine maaltijden over de dag te nemen ipv 3 grotere. En mijd koolzuur, dat geeft ook vaak zuurbrand.
Mocht je er veel last van houden ondanks mijden van bep producten enz kan je vragen om regla ph, dat heb ik ook gebruikt tijdens mijn zwangerschappen
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk, vanillevla, yoghurt, kwark, stukje kaas blust de "brand". Ik kreeg braakneigingen van de kalkdrankjes (o.a. Gavison). De dokter adviseerde me toen pilletjes. Deze maagzuurremmers (sorry, naam vergeten) waren zonder recept bij zowel de apotheek als de drogist verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet volgens de dokter en eigen ervaring!
Ik had ook zo'n kalkdrankje, maar dat hielp zelfs niet voldoende. Via een of andere site ben ik toen op de tip van witte druiven gekomen. Het was niet weg, maar hield net de scherpe randjes eraf. Het voordeel ervan was dat je af en toe een kon nemen, en niet gelijk een hele schaal vol hoefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms reageer je ook heftig op 'n bepaald voedingsmiddel en het kan een hele tijd duren voor je in de gaten hebt welk voedingsmiddel dat dan is. Bij mij waren het pinda's (daar ben ik sinds mijn zwangerschappen ook steeds allergischer voor geworden). Probeer eens om verdachte voedingsmiddelen te laten staan, b.v. koffie, thee, koolsoorten, noten. Niet allemaal tegelijk natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij hielp alleen rennies..
Draait om het eten maar als je van alles maagzuur krijgt tja dan blij ft over rennies die zijn iet schadelijk voor baby en het werkte voor mij .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor maagzuur kan melk of yoghurt wel helpen.
afstand nemen van zure dingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle middelen die je via de apotheek kan krijgen (zij weten overigens wat allemaal goed voor je is) had ik erg veel baad bij vanille vla. Of als je dat niet hebt andere zuivel. Voor de nacht kan je zorgen dat je iets wat omhoog ligt met je romp.

Wat betreft de hik. Deze wordt veroorzaakt door de middenrif. Dat is een spier. Wanneer je even helemaal stil wordt, ontspant en concentreert op je ademhaling dan kan de hik overgaan. Even een minuutje vol houden en hij loopt weer met je borstkas gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens de zwangerschap mag je gewoon rennies gebruiken. die neutraliseren het brandend maagzuur.rennies is inprincipe het enigste wat je volgens mij zo los bij de etos kan kopen zonder recept wat veilig te gebruiken is voor een zwangere. Je zou eventueel de 3 maaltijden kunnen vervangen door meerdere kleinere porties maar daar gaat de klacht waarschijnlijk niet van over. Even als zuivelproducten en water. Alles word omgezet in zuur. Tenminste dat was bij mij tijdens de zwangerschap in ieder geval wel zo. Ik dronk iedere keer water want dat was in mijn ogen de beste oplossing. Maar zelfs water kwam me zuur terug. Om over melk en zuivel maar helemaal te zwijgen dat schifte zo snel daar werd ik helemaal onpasselijk van.
Maar mocht je klacht zelf na het gebruik van rennies niet verminderen of over gaan dan is het toch aan te raden contact op te nemen met of de huisarts of de verloskundige.