Is het mogelijk om als tiener, "weloverwogen",bewust zwanger te worden?

Kun je dat op jonge leeftijd goed inschatten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind zelf van niet, maar ik vind dan ook dat dat weinig met de leeftijd te maken heeft. Wat mij betreft zijn veel (heeeeeel veel) "volwassen" mensen ook niet in staat om de consequenties goed in te schatten.
Kimath
12 jaar geleden
Ik vind zelf van niet, je hebt dan nog geen goed idee wat er allemaal bij komt kijken, nog geen diploma of werk, geen eigen huis, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met weloverwogen? In de ogen van die tiener geloof ik best dat dat weloverwogen wel eens gebeurd. Als je bedoelt met weloverwogen, dat ze ook echt alle voor- en nadelen weet, kent en accepteert: Nee, dat gebeurt niet omdat ze dat inzicht niet goed hebben.

Het beste antwoord

Eerst even voor de duidelijkheid, je bent een tiener zolang er een 10 in je leeftijd zit he, dus vanaf je 10e tot aan je 19e

En hier zit een heel groot verschil, een kind van bv 13 heeft nog een hele andere kijk tegen de "wereld" dan een tiener van 18 die misschien al een rijbewijs heeft.

En daar komt bij dat ik vind als je 39 bent en gaat kiezen voor een kind, dan heb ik het even niet over de materiële kant, dan weet je ook niet wat er komen gaat. het krijgen van een kindje is voor een 14 jarige net zo nieuw als dat voor een 39 jarige is. Beide vrouwen kunnen een huilbaby krijgen....

Maar nu het geestelijke verschil. Een tiener heeft nog niet de levenservaring die je op latere leeftijd wel hebt. Vaak ben je nog puber op tienerleeftijd en ben je nog erg met jezelf bezig, je onzekerheden, je uiterlijk, je hele voorkomen, je hele eigenbeeld is nog niet genoeg ontwikkeld en het overzien van situaties is ook nog niet goed ontwikkeld vanwege het ontbreken van levenservaringen.

Ik was een tienermoeder, ik was 17 toen mijn eerste kindje werd geboren, het is mij overkomen en doordat ik goede steun om me heen had heb ik het goed gered, weinig problemen ondervonden, alleen ik heb me wel erg eenzaam gevoeld omdat je vriendinnen andere dingen gaan doen en niet meer op jou en je kind zitten te wachten, en aansluiting met andere oudere moeders waren er ook niet echt omdat ze toch enigzins op me neerkeken......
Mijn 2e dochter kreeg ik op 20jarige leeftijd en mijn jongste op 25 jarige leeftijd, maar als ik nu terug kijk, denk ik dat ik bij mijn laatste dochter het meest stabiel was/ben.

Dus ik denk dat je als tiener best een goede moeder/vader kunt wezen, maar dat je het van te voren met geen mogelijkheid goed kunt afwegen..vanwege te weinig levenservaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die eenzaamheid, dat herken ik wel (ook al was ik een stuk ouder, maar wel veruit de eerste van alle meiden in mijn omgeving). Je leven verloopt verder helemaal 'uit fase' met de rest van je vrienden. Die begrijpen jaren later pas waar jij eigenlijk mee bezig was in die periode!
'Tiener' komt trouwens van het Engelse 'Teenager' en geldt eigenlijk pas vanaf 'thirTEEN' en niet vanaf 'ten'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooooohhh ok dan, dan moet ik mijn tienjarige dochter dus maar even gaan opbiechten dat ze nog geen tiener is....ahum ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reaktie.

Andere antwoorden (12)

Uit onderzoek in Amerika is gebleken dat tieners dat, uitzonderingen misschien daargelaten, niet kunnen.
Men liet daat jonge meisjes een bepaalde tijd voor een pop zorgen. Die pop huilde 's nachts, moest op tijd eten, had zgn. vieze luiers enz. Alle gegevens werden geregistreerd. Ik weet niet meer precies hoe e.e.a. in zijn werking ging. Misschien kun je er nog iets van terugvinden op internet.
In ieder geval bleek heel duidelijk dat deze meisjes de verzorging van die pop niet aankonden, laat staan dat zij een levende bab konden verzorgen.

En wat als een meisje op heel jonge leeftijd een gehandicapt kind krijgt?

Toegevoegd na 43 seconden:
bab is natuurlijk baby.

Toegevoegd na 6 uur:
Na de periode van het verzorgen van de pop bleken veel tienermeisje genezen van het idee een baby te willen hebben. De verzorging van de pop bleek voor hen al veel te zwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja... een onderzoek met een pop. Dat telt natuurlijk niet aangezien die jonge meisjes ook wel doorhebben dat het een pop is, hoe erg je ze ook verteld dat ze net moeten doen alsof. Dat werkt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar jonge meisjes een echte baby geven is ook onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, daarom moet je dat ook niet doen. Maar een onderzoek als dit vind ik ook onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die simulatie-poppen kunnen wel heel echt zijn. Natuurlijk laat je een pop 's nachts eerder door huilen dan een echte baby etc, maar op mijn vorige opleiding gebruikte wij ze ook en al die meiden (tussen de 17 en 22) die toen aan kinderen dachten waren na een paar dagen zorgen voor die pop allemaal van het idee om jong kinderen te krijgen genezen. Ze werden gek van het aantal uren dat de pop verzorging nodig had en kwamen tot de conclusie dat ze veel minder tijd hadden voor hun eigen leven als gedacht. Bovendien heeft de antwoordgeefster een goed punt met de vraag: Wat als een tienermoeder een gehandicapt kind krijgt? Dit bestaan, waarin álles draait, en ook moet draaien, om dat kindje, dat kún je je van te voren niet goed realiseren, zelfs niet als je lang en breed volwassen bent. Laat staan als je tiener bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verschil tussen poppen en echte babies is dat hoe echt die poppen ook zijn nagemaakt, ze geen bom hormonen bij je losmaken die je energie geven om heel de nacht met een huilend babietje op je arm te lopen en 's ochtends na het eerste lachje alles weer te zijn vergeten, en je weer energie heb om door te gaan. Een pop kan dat niet nabootsen, en die hormomen komen ook los bij een moeder van 16 ( als het goed is )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 22 jaar niet 'jong' om kinderen te krijgen eerlijk gezegd? Maar dat hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoe je leven er op dat moment uitziet...
Natuurlijk kan je weloverwogen beslissingen nemen, het is alleen heel goed mogelijk dat je een paar jaar later deze beslissing betreurt.
Op elke leeftijd kunnen weloverwogen beslissingen later toch blijken beter anders genomen te zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind van niet, de zorg voor een baby wordt door tieners vaak onderschat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je idee van weloverwogen is. Een tiener kan wel alle voors en tegens die zij ziet serieus afwegen alvorens een beslissing te nemen. Dat is natuurlijk weloverworden. Ze heeft alles wel (=goed) overwogen.
Maar net zoals ieder ander, heeft zij geen zicht op alle bestaande voors en tegens. Iedereen heeft zijn eigen denkkader. Daarbuiten heb je geen informatie, dus die informatie kun je ook niet mee laten wegen.
Het kader van een tiener is meestal nog een stuk kleiner van van een volwassene, en daarom is er nogal veel dat over het hoofd gezien kan worden, waardoor vaak de wel degelijk weloverwogen beslissing toch niet de juiste blijkt te zijn.
Evengoed kan het natuurlijk wel voorkomen dat een tiener een weloverwogen beslissing maakt om zwanger te worden, waarbij het goed uitpakt. Maar over het algemeen zal het toch nogal tegenvallen, ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar weet je, als het tiener ouders nu TOCH lukt om je kindje goed te verzorgen en te begeleiden, hebben ze wel een hele zware weg bewandeld hoor! Je moet tegen zoveel andere dingen opboksen...die voor "oudere" ouders niet eens van toepassing zijn, dat het je uiteindelijk als je je kinderen volwassen hebt, je het zeker wel net zo zwaar (of zwaarder) hebt gehad als de oudere ouders en heb je gewoon een hele goede prestatie neer gezet. Of laat ik het zo zeggen......ik ben gewoon super trots op mezelf! Ik heb 3 meiden waarvan 2 met een ass stoornis, waren allebei (bijna) huilbaby's, mijn man is de hele week van huis voor zijn werk ik ben net 30 en mijn oudste 13 en ik sta nog steeds overeind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in en je hebt absoluut, zonder enige twijfel, reden om hartstikke trots op jezelf te zijn!
Het is al een groot verschil of je zestien of negentien bent.
Ik heb iemand gekend die op haar negentiende beviel, vervolgens haar studie nog afmaakte en later een eigen bedrijfje begon als zzp-er. je moet daar dan wel de capaciteiten voor hebben en veel doorzettingsvermogen en niet te vergeten een omgeving die je onvoorwaardelijk steunt.
Als je jonger bent neem je een erg groot risico omdat je nog volop in ontwikkeling bent.
Je hersenen zijn pas op je 23ste volgroeid en juist in de laatste jaren volgroeien je voorhoofdskwabben ((pre-)frontale cortex) en dat is de plek voor beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing.
Als je veel jonger bent mis je dus teveel van die noodzakelijke ontwikkeling om een kind te kunnen verzorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mogelijk. Maar vaak worden de gevolgen heel erg onderschat door tieners. Ze denken enkel aan het lieve, schattige baby'tje dat ze gaan krijgen. Maar het runnen van een huishouden, de constante zorg voor een kindje, en hoe het zit met de praktische en financiële kant, daar denken ze vaak te laat aan.
Of ze rekenen stiekem op hun ouders voor de minder prettige kanten van het moederschap.
In Vlaanderen is een serie op TV geweest over tienermoeders (gepland en ongepland). En tijdens de gesprekken van ouders met hun zwangere dochter, kwam toch het meest naar voren dat ze er niet aan gedacht hadden dat alles zo duur was. De meeste tieners bleven dan ook bij hun ouders wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jou,ik heb die serie met veel plezier en bewondering gevolgt!!Maar rekenen wij ouders niet allemaal stiekem op wat hulp en ondersteuning van opa en oma?
Ik zie tegenwoordig overdag meer oma's en opa's met een wandelwagentje dan een jonge moeder.De maatschappij is toch volledig gericht op tweeverdieners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, voor oppashulp vind ik het normaal dat grootouders af en toe bijspringen. Maar ik bedoelde eigenlijk met deze zin dat er behalve oppassen ook stiekem gehoopt wordt op financiële hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu vergeet ik je nog te bedanken voor het +je!
Bij deze rechtgezet :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opa's en oma's die een handje toesteken zijn fijn, maar je vraagt toch ook geen toestemming aan je ouders om een kind te mogen krijgen? Zadel ze dan ook niet op met de zorg voor jouw kind, tenzij ze dat vrijwillig aanbieden. Zij hebben hun aandeel in jouw opvoeding al gehad. Ik ken een aantal dames op leeftijd die het heel vervelend vinden dat ze druk voelen om op hun kleinkinderen te passen terwijl ze zelf nog volop aan 't werk zijn, bijvoorbeeld.
Nee, er komt veel meer bij kijken dan wat een tiener inschat. Ik vind als moeder zijnde van 2 kids dus niet dat een tiener dat kan. Er moet ook heel veel gekocht worden voor de kamer , als de baby er is , en hoe groter een baby wordt des te meer het gaat kosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet. Iets wat bijvoorbeeld absoluut nog niet ontwikkeld is bij tieners is het overzien van de gevolgen van hun handelen. Alleen daarom al denk ik dat het maken van een "weloverwogen" keuze op die leeftijd niet mogelijk is.
Een tiener kan nog niet overzien hoe een zwangerschap haar leven (en dat van haar kind) op zijn kop zal zetten.

Een interessant boek over de mentale ontwikkeling van tieners is "Puberbrein binnenstebuiten" van Huub Nelis en Yvonne van Sark.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben net 18. Ik ga over een jaar trouwen, en wil graag kinderen. Ik was al snel volwassen en wist wat ik wilde. Ook ben ik een uitzoeker en heb ik dus heel goed bekeken wat allerlei dingen kosten, zowel huishouden, als bruiloft, als kind. Tuurlijk ben ik wel van mening dat de meeste tieners (voornamelijk onder de 18) geen goed inzicht hebben in wat het allemaal met zich mee brengt. Toen ik 16 was, heb ik ook een periode gehad dat ik heel graag zwanger wilde worden..maar aangezien we nog niet getrouwd waren en nog niet samenwonen was het absoluut niet slim. Maar als je als tiener samenwoont, eventueel getrouwd bent..hoeft niet eens, een huishouden runt, werkt etc etc. waarom zou je dan geen weloverwogen beslissing kunnen maken?

Elke tiener is anders. Niet persé de leeftijd, maar ook als persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Knap van jou dat je zo verstandig was om niet zwanger te worden op je 16de. Want 16 tegenover 18 of 19 jaar is een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je hebt zeer zeker een weloverwogen keuze gemaakt!
Knap. +
Op iedere leeftijd is het inschatten wat een kind, wat het 'ouder' zijn precies inhoudt, heel moeilijk.
Veel mensen denken bij het krijgen van kinderen aan een baby, en wat je daar allemaal voor moet doen en laten. Maar een baby wordt groot, en na 12-15 jaar zit je met een puber in huis. Tussendoor heb je alle fases gehad, van kinderziektes tot peuterdriftbuien, van zwemdiploma tot schoolrapport.
Een kind behelst zo veel, ik denk niet dat wie dan ook alle aspecten van het vader of moeder worden ten volle kan bevatten voor het kind er daadwerkelijk is.
De vraag zou dan ook beter zijn: stel je voor dat er zorgen of problemen zijn met een kleintje, heb je dan de kracht en de middelen om daarmee om te gaan. En dat bedoel ik geestelijk (sta je zelf stabiel genoeg in je schoenen) als praktisch. (heb je een huis, een goede ziektekostenverzekering en eventueel een goede backup)
Ik ken iemand die met 17 haar eerste kind kreeg en dat prima heeft gedaan, er zijn ook mensen die met 30 hun eerste kind krijgen en met de handen in het haar staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 14 en zwanger En bewust heb ik deze keuze niet gemaakt en zonder mijn ouders had ik dit ook echt niet gekund. Dus als je tienermoeder bent moet je wel altijd begeleiding hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat fijn dat je zo op jouw ouders kunt rekenen, heel veel geluk voor jouw in de toekomst!!
Ik ben met mijn 17de zwanger geraakt. met mijn 21ste heb ik een miskraam gehad,, ben nog steeds 21 maar druk bezig voor een 2de kind.
je kan beter jong moeder worden, dan dat je naar het bejaardentehuis moet gelijk als je je weeen krijgt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar als je zwanger wil raken, moet je wel alle punten op een rijtje zetten. Zo moet je jezelf altijd op de 2de plek zetten.
je moet geld hebben voor luiers, voeding enzovoorts maar ook voor speelgoed en meubels (denk aan de kinderkamer) toen ik mijn zoontje kreeg 3 jaar terug toen wist ik al wat kinderen inhield, ik las boeken, ik deed oppassen.
Heb jij meer zin om te gaan stappen met vrienden dan moet je geen kind nemen want dat is gewoon mishandeling voor het kindje.