Wat bepaalt of een vrouw zwanger raakt van een jongen of een meisje?

Ik heb wel eens gehoord dat het aan de zaadkwaliteit van de man ligt. Is dat een feit of een fabel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Eerder gegeven antwoorden over XX en XY zijn correct. Ik wil daar echter ook nog het volgende aan toevoegen:

Mannelijke zaadcellen leven korter, maar zijn sneller, vrouwelijke zaadcellen leven langer, maar zijn trager.

Dat betekent dus het volgende. Als je graag een meisje zou willen is de kans groter als je gelachtsgemeenschap hebt een dag of 3 voor de ovulatie. Zaadcellen blijven namelijk ongeveer 5 dagen leven. De mannelijke zaadcellen zijn dan al gestorven en de vrouwelijke zorgen dan voor een meisje.

Heb je geslachtsgemeenschap op of vlak na de eisprong, dan zwemmen de mannelijke zaadcellen de vrouwelijke voorbij en zorgen voor een jongetje.

Dit is natuurlijk theorie, je zal altijd zien dat er toch een sterke mannelijke zaadcel of een snelle vrouwelijke is, maar wel het proberen waard als je een voorkeur zou hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb begrepen dat de kans op een jongen of een meisje groter is door het moment waarop de bevruchting plaats vindt.

Als je net voor de eisprong gemeenschap hebt, dan heb je meer kans op een meisje en als je net na de eisprong gemeenschap hebt, heb je meer kans op een jongetje.

Dat komt omdat de zaadcelletjes die meisjes maken, langer in de vijandige baarmoederomgeving kunnen leven dan de jongenszaadcellen, zeg maar. De jongenszaadcellen zijn echter sneller ter plaatse.

Dus als er nog geen eitje is, dan zijn de jongencellen wel snel maar er is nog niets te bevruchten en ze gaan dus sneller dood. De meisjescellen maken dan meer kans omdat ze langer kunnen bljiven leven in de baarmoeder omgeving. Komt er dan alsnog een eicelletje dan kunnen ze die gauw bevruchten want de jongenszaadcellen zijn dan al uit de running.

Dus het is een combinatie van factoren die het geslacht bepaalt.

Zie ook: http://www.babypret.net/zwangbevrecept2.htm
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het y chromosoom
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mouske heeft wel gelijk...
In de zaadcel van de man zit of een X-chromosoom of een Y-chromosoom. Een eicel van een vrouw heeft altijd een X-chromosoom.
Dus: als het zaadcelletje van de man een X-chromosoom heeft, heeft het eitje na bevruchting 2 X-chromosomen en wordt t een meisje, als het zaadcelletje een Y-chromosoom heeft, dan heeft het eitje een XY-combinatie en dan wordt het een jongetje.
Het ligt dus niet aan het zaadkwaliteit van de man (of het zou moeten zijn dat inferieur zaad een bepaalde chromosoom vaker heeft, maar dat weet ik niet...).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de concipiatie bepaalt het...

Zaad dat wat ouder is, tendeert naar meer mannen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een vrouw raakt altijd zwanger van een jongen ;-)
Het uiteindelijke geslacht wordt inderdaad ook door de man bepaald.
Vrouw = altijd XX / man = XY

Bij mannen met verminderde vruchtbaarheid kunnen er afwijkingen aan de chromosomen bestaan; zo
kunnen bijvoorbeeld stukjes van twee chromosomen onderling van plaats zijn gewisseld.
De bouwstof voor de chromosomen is het DNA. Soms kan er bij verminderde vruchtbaarheid van de
man een stukje DNA ontbreken van het Y-chromosoom: een Y-deletie of azöospermiefactor, AZF). Dit
wordt van vader op zoon doorgegeven.
·
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrouwen hebben twee X-chromo­somen, mannen een X en een Y. Twee X-chromosomen levert een meisje op, Een X en een Y chromosoom een jongetje. De man bepaald dus het geslacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rohald Dahl beweert dat het uitmaakt naar welke windrichting het hoofd van de vrouw ligt tijdens de daad. Ik meen oost wordt een meisje, west een jongen.
En inderdaad tijdens de biologielessen hebben ze het over xy chromosomen.