Eigen risico en het basispakket?

Hoe zit het allemaal in elkaar? (Met betrekking tot de pil, die misschien uit het basispakket wordt gehaald.) Soms lees ik dat vrouwen nu zelf al de pil betalen, door het 'eigen risico'. Kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je betaalt je zorgverzekering.
Als je kosten maakt voor zorg (medicijnen, specialist e.d.) dan zijn de eerste 165 euro niet vergoed door je verzekering. Dat is je eigen risico.

Als er vrouwen zijn die niets anders aan kosten hebben dan de pil. Hoeveel dat precies is, is natuurlijk per medicijn en per apotheek een beetje verschillend, maar laten we zeggen dat het 100 euro per jaar kost.
Omdat die 100 euro nog volledig in het eigen risico zitten, moet je dat zelf betalen. Pas als je 165 euro hebt uitgegeven aan kosten, wordt het meerdere door de verzekering betaald.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De eigen bijdrage in het basispakket is 165 euro per
jaar, dus de eerste 165 euro moet je zelf betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de pil uit het basispakket gehaald wordt , moet je de
pil zelf betalen,en ook nog de eerste 165 euro van het
basispakket.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zelf betalen van je pil ivm je eigen risico heeft helemaal geen zin.

Je betaald premie voor het basispakket, de eerste 155 euro die jouw verzekering voor jouw betaald voor medicijnen of hulpmiddelen, moet je tóch zelf betalen, dat heet het eigen risico. Is het bedrag van 155 euro bereikt, krijg je verder alles vergoed.
Gaat de pil uit het basis pakket zal je hem gewoon zelf moeten betalen en heeft dit geen invloed meer op je eigen risico.

Het is een misverstand , wat veel mensen schijnen te hebben, dat je je eigen risico terug krijgt als je geen kosten hebt gemaakt, vandaar dat die vrouwen misschien de pil zélf betalen, maar daar zit verder geen logische verklaring aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
155 is het bedrag van vorig jaar, is nu 165
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerder genoemde antwoorden zijn deels correct.
Echter er is nog een factor meer. de eigen bijdrage.
Los van het eigen risico van 165 euro per jaar, is er ook nog een eigen bijdrage. Simpel gezegd is dit een bedrag dat de verzekering niet wil betalen, omdat er in hetzelfde cluster geneesmiddelen soortgelijke middelen zijn met hetzelfde effect. Veel pillen kennen zo een bijdrage.
dan betaalt de verzekering een deel, en het overschot moet je zelf betalen.
Overigens de opmerking dat prijzen per apotheek verschillen is onzin. Nederland werkt met vaste prijzen voor geneesmiddelen. prjsverschillen liggen niet in de apotheek, maar in de prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders aan de apotheek. ( denk aan mylan, ranbaxy)