Wat kost een ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak?

Met alleen een basisverzekering.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Bij een bevalling zonder medische indicatie (een eerstelijnsbevalling), die plaatsvindt in een instelling is een eigen bijdrage verplicht.
Een instelling is een ziekenhuis óf een alternatieve instelling voor een eerstelijnsbevalling, bijvoorbeeld een geboortecentrum of –hotel. In 2015 bedraagt de eigen bijdrage € 336,- per dag.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit heeft als gevolg dat veel vrouwen – vooral die met een lager inkomen – vaak kiezen voor een thuisbevalling, omdat dat goedkoper is. Deze eigen bijdrage wordt op dit moment alleen vergoed als je een (dure) aanvullende zorgverzekering hebt. Iets waar veel vrouwen met een lager inkomen geen geld voor hebben. Met andere woorden, het financiële aspect heeft invloed op de bevallingslocatie. Dat mag niet zo zijn, vindt het CPZ. Zij pleiten daarom fel voor het afschaffen van de eigen bijdrage voor bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie.

Toegevoegd na 23 minuten:
Hoewel verschillende bronnen beweren dat de wettelijke bijdrage 2015 € 336,- is, denk ik toch dat 316,87 juister is. € 336,08 gold voor 2014.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Europa 336.-/dag (2015)