kan de termijnecho ook weleens fout berekend worden ?

door verkeerd te meten kan een milimeter zomaar schelen , een fout maken is menselijk , maar hoe vaak komt het voor ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (5)

Het schijnt wel voor te komen. Maar je uitgerekende termijn is ook altijd maar een ongeveer datum. Bij een natuurlijke bevalling weet je nooit precies wanneer je gaat bevallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan zeker, maar de eschoscopist voert als het goed is ook de laatste dag dat je ongsteld bent in waarmee de bevallingsdatum wordt berekend.

Dat wordt volgens mij niet gedaan aan de hand van de metingen omdat het niet alleen een mm (of minder) afwijkt, maar ook omdat niet elk embryo even hard groeit. Het systeem controleert de gegevens wel met de verwachte groei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn geval was er geen datum eerste dag laatste menstruatie bekend, vandaar de termijnecho.
en volgens mijn verloskundige is er in zo'n vroeg stadium (met bijna 9 weken) niet of nauwelijks verschil in grote van de embryo's .
ik stelde deze vraag ook omdat bij mijn controle vandaag (met 13 weken) ze dacht dat ik 15 weken was , aan de hand van de ligging van mijn baarmoeder.
blijft lastig denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat als de laatste menstruatiedag niet bekend is je afhankelijk bent van de echometing. In de eerste weken is er nauwelijks verschil en is de meting nauwkeuriger. Zoals je zelf al aangeeft kijkt de ervaren echoscopist ook naar andere kenmerken zoals de ligging van de baarmoeder en later ook naar de volgende echo's of de beelden kloppen met de verwachting. Mijn antwoord was dan ook meer bedoeld om aan te geven dat de termijnecho wel een foute berekening kan geven, maar dat dit niet alleen komt door een mm verkeerd meten. Dat is wat anders als ze bijvoorbeeld kijken naar de mogelijkheid van een open ruggetje. Bij de echo van mijn dochter meende de ene echoscopist iets gezien te hebben en hebben we er later nog een specialist naar laten kijken. Dan gaat het echt om milimeters inderdaad! Omdat de termijnecho's een paar keer gemaakt worden (bij twijfel) kan de echoscopis een volgende keer kijken of de verwachtte groei afwijkt.
Een termijnecho kan er natuurlijk wel iets naast zitten, maar nooit echt heel veel - tenminste, wanneer hij in het eerste trimester (de eerste tien weken) wordt uitgevoerd. Alle menselijke embryo's ontwikkelen zich in dat eerste stadium namelijk in een redelijk voorspelbaar tempo, bijna tot op de dag nauwkeurig.

Na die tien weken komen er steeds meer onderlinge groeiverschillen aan de dag, is de ontwikkeling van embryo naar foetus een feit en gaan er andere groei-beinvloedende factoren een rol spelen. Een termijnecho tussen de 10 en 17 weken uitvoeren is dus al veel minder betrouwbaar. Na 17 weken heeft hij eigenlijk helemaal geen zin meer ; je kunt dan nog wel op de maand nauwkeurig schatten, maar op de week wordt al vrijwel onmogelijk. Dus daar heb je dan niet meer zoveel aan.

Hoe vaak het voorkomt zou ik je onmogelijk kunnen vertellen ; ook achteraf is namelijk op geen enkele manier betrowbaar vast te stellen of een kind na 38 of 42 weken zwangerschap geboren is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt voor ja,bij mij ook.Op de dag voor de bevalling hebben ze mijn zoontje op ongeveer 1700 gram geschat en de dag daarna toen hij geboren was woog hij 1930 gram.
dit komt omdat:
ze meten de lengte van je kindje,de hoofomtrek,buik,beentjes.
Aan de hand van die metingen kunnen ze ongeveer inschatten hoe zwaar je kindje zou zijn.
Mijn kindje was 39 cm totaal dus vandaar dat ze met 1700 gram aankwamen maar omdat hij verder niet magertjes was was zijn gewicht ook zwaarder dan verwacht.
bv bij 40 cm is een kindje 2500 gram,nu is hij heel mager dus is hij maar 2000 gram.Of hij is juist lekker dik dan is hij 3000 gram.Maar omdat ze van lengte uitgaan kan er dus altijd een verschil in zitten.Ze kunnen in de toekomst (kan al)3 of zelfs 4 demensionale echo`s maken waardoor mischien ook de dikte van het kind gemeten kan worden,en dat ze dan misschien noukeuriger kunnen worden met gewicht bepaling.
Maar echt een belangrijke fout is het nu ook weer niet gelukkig,en een fout tja wil ik het mischien niet eens noemen het is gewoon gewicht bepalen aan de hand van de lengte,en daar kan dus door de dikte van de baby verschil in zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben nu moeder van een zoontje van 5 maanden. toen ik 3 maanden zwanger was van hem konden ze mij nog op 7 uur na noukeurig vertellen wanneer ik uit gerekent was.
maar tuurlijk kan het zijn dat je een paar dagen tot wel een week eerder of later moet bevallen dan de datem dat je uit gerekent bent.
ze kijken niet alleen naar wanneer je voor het laatst gevloeit hebt maar ook naar hoe groot het kindje is.
en zo reken ze de ongeveere datem uit.

gr lovegirl