Waarom is er zoveel haast om de navelstreng door te knippen na een bevalling?

Als een kind geboren is dan wordt de navelstreng zo snel mogelijk doorgeknipt en afgebonden. Het kind wordt gedwongen om te huilen en de longetjes met lucht te vullen. Als je de navelstreng wat langer laat zitten gaat het kind vanzelf ademen en dat lijkt me veel ontspannener voor het kind. Waarom wordt dit niet gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

er is alleen haast als er iets aan de hand/mis is.
is dit niet het geval dan wachten ze tot er geen hartslag meer in de navelstreng zit,
dan pas knippen ze de navelstreng door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zijn voor- en nadelen van het al dan niet vroeg afknijpen (doorknippen) van de navelstreng. In het wikipedia-artikel wordt hier even op ingegaan... Zie link:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt gedaan... Frederic Leboyer doet dat, de methode dan...

Het is heel belangrijk dat de nieuwgeborene zelf begint met ademhalen en niet "aangeslagen" wordt... Je snapt wel waarom, het kind moet zelf beslissen of het wil ademhalen hier op aarde, daarom is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb drie kinderen en alle drie huilde ze al binnen enkele seconden, lang voor de navelstreng werd door geknipt. Ze werden op mijn buik gelegd, er werd bloed afgenomen uit de navelstreng (dit ivm mijn Resus negative bloedgroep) daarna werd er pas de navelstreng door geknipt.
Het gaan huilen heeft niets te maken met het doorknippen van de navelstreng.
Zodra het kind op de wereld komt gaat het zijn longetjes vullen en adem halen, ook mét navelstreng.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn kindje huilde ook al eerder dan de navelstreng werd doorgeknipt,
maar het moest bij mij heel snel omdat de navelstreng om mijn zoontje zijn armpje zat en zijn handje heel blauw was
14 jaar geleden
als het kind geboren is, is de placenta nog niet geboren.de navelstreng zit nog vast aan de placenta. misschien doen ze dat omdat ze niet kunnen inschatten hoelang het duurt voordat de placenta geboren wordt. verder moet er ook meteen de apcarscore uitgevoerd worden of stel dat de baby vlug onderzocht moet worden door een kinderarts, dan gaat dat een beetje moeilijke met die placenta nog in je buik (incl.navelstreng vast aan baby)
ik heb het idee dat ze daarom snel de navelstreng doorknippen,om te handelen wanneer dit heel dringend nodig is bij de baby dat is belangrijker dan wachten totdat de placenta geboren is.
tenminste dat zal mijn vrij logische verklaring zijn waarom ze dit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste plaats wordt de navelstreng eerst afgebonden dan pas doorgeknipt, anders het kind met name dood zou kunnen bloeden. Omdat je niet weet of de placenta al heeft losgelaten, weet je ook niet of het andere eind van de navelstreng open is, waardoor het kind dus leeg kan bloeden. Dieren bijten ook snel na de bevalling de navelstreng door waarbij ze de bloedvaten dichtkauwen. Het langer laten zitten zou dus de dood van het kind kunnen betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het haast maken om door te knippen heb ik nooit zo ervaren. Het kind ligt nog eerst op de borst bij de moeder en als de verdere inspecties bij de moeder klaar zijn dan pas wordt er afgenaveld.
Alleen als er een probleem met het kind is en behandeld moet worden dan wordt direct de navelstreng doorgeknipt zodat het kind naar de kinderarts gebracgt kan worden. (ziekenhuis bevalling)