Is een baby die langer in de buik heeft gezeten slimmer dan een baby die ''optijd'' word geboren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik vragen hoe je hierbij komt? (even uit nieuwgierigheid)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk door dat ik pas geleden een zoontje heb gekregen en dan ga je je rare dingen afvragen :S Ik dacht..dan heeft een baby die twee weken later word geboren (dan normaal gesproken)toch een kleine voorsprong op de ontwikkeling van de hersentjes maar is zon baby dan slimmer of?
Ik weet het niet ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou ook zomaar kunnen zijn,dat je je een paar weken verteld hebt.

Het beste antwoord

Weer zo'n flut-onderzoek. Een baby die 2 weken "te vroeg" dan wel "te laat" wordt geboren, zijn uiteindelijk even groot. De te laat geboren baby heeft welliswaar meer geboortegewicht, maar de te vroeg geboren baby groeit vier weken buiten de moeder wellicht harder dan in moeders buik.

Het zijn vooral de extremen die de statistieken kunnen beinvloeden. Babies die 8 weken te vroeg geboren zijn hebben gemiddeld meer problemen, en hun moeders hebben dat *gemiddeld* gezien ook. Drank, drugs, tabak, etc, komt in die groep nu eenmaal relatief meer voor. Dat statistisch aantonen is nog iets heel anders dan daar een verband bij verzinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Het zijn vooral de extremen die de statistieken kunnen beinvloeden'' Ik denk dat ze nog niet zover zijn om dit bijv te kunnen aantonen.

Andere antwoorden (4)

Daar is tot op heden niets van gebleken. Wel kan de bevalling er zwaarder door worden o.a. door te weinig vruchtwater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb nog nooit gehoort dat dit iets met 'slim' zijn te maken heeft. De uitgerekende datum is ook vaak niet helemaal zeker.
Mijn oudste kwam 3 weken te vroeg en gaat volgend jaar naar de universiteit, dus bij hem telt het zeker niet :)
Kinderen de érg veel te vroeg geboren worden kunnen wel problemen krijgen met hun ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens dit onderzoek wel. Tenminste.. als je er vanuit gaat dat baby's die " over tijd" zijn vaak ook een hoger geboortegewicht hebben.

" Het geboortegewicht speelt een grote rol: hoe zwaarder, hoe slimmer. Dat concluderen Britse onderzoekers na een studie onder ruim 10.000 mannen en vrouwen die in 1958 zijn geboren"

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QTcuPMbv92wJ:www.ikkeben.nl/showDetail.asp%3FTypeId%3D2%26NewsId%3D592+te+la
at+geboren+slimmer&cd=5&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Over het verband tussen te vroeg geborenen en intelligentie is meer bekend.

http://www.vroeggeboorte.nl/1659958.htm

" 30% van te vroeggeborenen hebben op 11 jarige leeftijd een beneden gemiddeld IQ (<85)"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik niet...ik weet alleen dat als een moeder op de "normale" manier is aan het bevallen,en er plots toch een keizersnee word gedaan,dit nadelig voor het kind kan zijn.Volgens mijn zus haar arts krijgt de baby hierdoor een terugslag.Bij mijn neefje is dat goed te merken,hij is anders dan andere,al hoeft dit niks met de bevalling te maken hebben.Bij ons in de familie heeft iedereen wel een rad los,haha.Ja,zelfs ik.
Maar de arts heeft dit dus gezegd...komt niet van mij.