Kunnen jullie mij misschien vertellen wat wiegendood is?

ik moet voor school een werkstuk maken over wiegendood maar alle informatie op internet is een beetje in moeilijke woorden kunnen jullie mij misschien helpen?/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vragen in kleine stukjes stelt, heb je zo je hele werkstuk klaar.
Wat een vervolg vraag. Wat zal je volgende vraag zijn?

Antwoorden (5)

dat betekent dat het babytje sterft in zijn wieg en er geen duidelijke doodsoorzaak aangetoond kan worden.

alles over wiegendood staat in de bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je het zo vriendelijk vraagt:

Als een baby helemaal onverwacht dood in bed of wieg wordt aangetroffen, zonder dat er een duidelijke oorzaak voor was. De baby was dus niet ziek.
Na het overlijden wordt onderzoek gedaan en er wordt geen verklaring gevonden.
In 1984 waren er nog 212 dode baby's met als oorzaak wiegendood.
In 1987 nog steeds 170 gevallen.
Nu wordt het steeds minder.
In 2009 waren het er nog 19. Dat is natuurlijk nog steeds 19 dode baby's te veel.
Omdat de oorzaak dus niet bekend is, daarom heet het wiegendood, is het ook moeilijk om uit te vinden hoe het komt.
Een van de dingen waarvan ze denken dat het er mee te maken heeft is dat baby's vroeger vaak op de buik gelegd werden. Later op een zij, met een steuntje in de rug en dan een paar keer per dag op een andere zij.
Hoe dat tegenwoordig is weet ik niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier vind je nog heel veel informatie.
Misschien bij de "meest gestelde vragen" ook wel antwoorden die voor jou interessant zijn.
http://www.wiegedood.nl/veelgestelde-vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij wiegendood overlijdt een baby in zijn slaap zonder dat er verder een oorzaak voor kan worden gevonden. Er was helemaal niets met die baby aan de hand, en toch is hij plotseling overleden. Er wordt wel gezegd dat de baby vergeet om adem te halen.
Wetenschappers zijn er niet nog niet achter hoe wiegendood nou precies komt. Het is waarschijnlijk een combinatie van factoren.
Amadea
13 jaar geleden
een baby overlijdt tijdens de slaap, zonder aanwijsbare reden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals vermeld: Een plotseling overlijden van een baby zonder duidelijke reden.

Het is dus een verzamelnaam.

De oorzaken kunnen heel verschillend zijn. Tegenwoordig is men heel voorzichtig gebruikte materialen in een wiegje. Vroeger (en nog steeds trouwens)kwam het wel eens voor dat een baby kon stikken als het ergens tegenaan lag. Achteraf werd vaak niet onderkent wat de oorzaak was van dit plotselinge overlijden want het kind was ogenschijnlijk gezond. Dit risico zie je tegenwoordig niet meer.
Ander voorbeeld is dat een aantal jaren geleden in het nieuws was dat er matrasjes waren (dacht voor de commode) waarop een (minder dan een millimeter) dunne film van zeer giftige damp kwam afkomstig uit de kunstof. Metingen konden dat eerst niet aantonen omdat het zo weinig was. Echter, als een kind met zijn mond/neus op dit matrasje ligt, ademt het dit wel degelijk in.

Nu 1 voor 1 deze factoren worden weggehaalt, zie je over de jaren de aantallen wiegedood afnemen.