Wat zijn de langer termijn effecten op kinderen bij gebruik van coke of speed tijdens zwagerschap?

Ik weet namelijk dat veel van deze kinderen moeten afkicken na de geboorte als de moeder met regelmaat heeft gebruikt. En dat dit al fatale gevolgen kan hebben tijdens de zwagerschap. (Dit zijn de gevolgen die je kan googlen)

Maar wat kunnen de gevolgen zijn van het gebruik van deze drugs op latere leeftijd voor deze kinderen?

Houden ze hier nog andere aandoeningen aan over?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Voor de geboorte: ( uit Trimbos rapport )
Cocaïnegebruik tijdens de zwangerschap leidt bij de moeder en bij het kind tot verhoogde bloeddruk. Hierdoor kan het ongeboren kind hersenbloedingen krijgen;
Door het samenknijpen van de aderen komt er te weinig bloed en zuurstof bij de baby. Hierdoor kan het kind zich niet goed ontwikkelen;
Er is meer kans op vroegtijdige geboorte, groeiachterstand en hersenbeschadiging;

Na de geboorte : ( uit pleegzorg )
Ook onderzoek naar emotionele en gedragsproblemen wijst in een richting. Bij een Nederlands onderzoek naar 419 pleegzorgdossiers (waarvan 47% netwerkpleegzorg) werden de volgende problemen bij de ouders onderscheiden: gebruik van drugs en/of alcohol, slachtoffer van fysiek of seksueel geweld en tot slot psychiatrische problemen (1).
De pleegkinderen met ouders met drugs- of alcoholproblemen hadden niet een grotere kans op het krijgen van emotionele en gedragsproblemen toen zij gemiddeld ruim negen jaar oud waren. Een groter risico op dergelijke problemen hing eerder samen met andere aspecten van hun voorgeschiedenis, zoals het meemaken van meerdere overplaatsingen of het betrokken zijn bij huiselijk geweld.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk moet ik alle credriets aan erna55 geven, maar dat ken niet, en dan is dit antwoord het meest in de richting.

Andere antwoorden (2)

Onderzoeken geven weinig duidelijkheid over wat het precieze effect van het gebruik speed/amfetamine tijdens de zwangerschap is op het ongeboren kind. Het is echter wel duidelijk dat het een aantal nadelige effecten kan hebben:

Speed is een sterk stimulerend middel. Het zorgt voor een snellere hartslag en het samentrekken van bloedvaten. Deze effecten geven een drastische verhoging van de bloeddruk in zowel de moeder als het kind. Snelle verschuivingen in bloeddruk kunnen ernstige consequenties hebben voor zowel moeder als kind. De bloedvaten van een foetus zijn heel erg gevoelig en dun. Een spontane bloeddruk verhoging in de foetus kan een hersenbloeding veroorzaken, voordat het kind is geboren.

Het samentrekken van bloedvaten kan leiden tot een afname van de bloed- en zuurstofaanvoer naar de placenta en de foetus. Een slechte bloed- en zuurstofaanvoer heeft een negatieve invloed op de groei en ontwikkeling van het kind. Hierdoor kan het kind geboren worden met een laag geboortegewicht en is sneller vatbaar voor ziekten en infecties.

Speed/amfetamine zorgt er niet alleen voor dat de gebruiker actiever wordt maar ook dat hongergevoelens minder worden. Tijdens de zwangerschap moet een vrouw juist meer eten dan normaal. Door (veelvuldig) gebruik van speed/amfetamine krijgen zowel de moeder als het kind onvoldoende voedingsstoffen binnen. Hierdoor neemt de weerstand van de moeder af en groeit de foetus trager.

Er zijn aangeboren afwijkingen die vaker voorkomen bij kinderen van moeders die speed/amfetamine hebben gebruikt. Deze moeders gebruiken echter ook vaak andere drugs, hierdoor is het effect van alleen speed/amfetamine moeilijk te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, zeker heeft dat later nog gevolgen.
Ik heb een meisje in de klas gehad (ik was haar juf) dat verslaafd aan drugs was geboren. Haar hersenen waren niet goed ontwikkeld. Hoewel haar intelligentie niet ver onder gemiddeld was, had ze veel problemen, zowel met leren als met haar gedrag.
Ze miste remmingen op haar emoties, kon héél boos zijn, maar ook extreem blij. Ze had concentratieproblemen, haar geheugen was zwak, had een ander gevoel voor normen en waarden dan leeftijdgenoten. Het is een van de moeilijkste en tegelijk een van de mooiste kinderen die ik ooit in de klas heb gehad.
Nog niet zo heel lang geleden sprak ik een van haar (geweldige!) pleegouders. Inmiddels is ze jongvolwassen, en nog steeds is het een heel moeilijk meisje (jonge vrouw). Ze stond toen op het punt om mee te gaan doen in een begeleidwonentraject. Of ze ooit zelfstandig zou kunnen wonen was op dat moment nog niet bekend.
Het zijn problemen die kenmerkend zijn voor verslaafd geboren kinderen.