Is kunstmatige bevruchting na een sterilisatie mogelijk?

Ik heb mij op 27 jarig leeftijd na 3 miskramen en 2 gezonde baby's laten steriliseren. Nu ben ik 41 en verlang naar een baby. Is bevruchting middels kunstmatige inseminatie mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Dat is mogelijk, ook op de "natuurlijke" manier.
Alleen moet er eerst een buikoperatie aan vooraf om de sterilisatie ongedaan te maken.

Daarnaast is nog van belang op welke manier de sterilisatie is uitgevoerd, dichtbranden, ringetjes etc etc..
Ook dit is van invloed op de kans om zwanger te worden.

Maar ik zou er goed over nadenken, zeker gezien de leeftijd en complicaties die eraan vast zitten en dan nog de gezondheid van het (eventueel) aankomend kindje.

Wees eerlijk tegenover jezelf en hem/haar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere mogelijkheden om alsnog een kind trachten te krijgen, maar kunstmatige inseminatie alleen helpt niet.

Je kan ofwel je sterilisatie ongedaan laten maken via een (laparoscopische) operatie. Dit heeft enig succes, maar gezien je leeftijd is dit wellicht niet de meest geschikte keuze. Kies je er wel voor, dan kan je in theorie spontaan zwanger raken of via kunstmatige inseminatie.

Een betere optie is kiezen voor IVF (in vitro fertilisatie) waarbij men de eierstokken stimuleert, de eitjes wegprikt in het lichaam zodra deze "rijp" zijn, ze vervolgens met sperma van je partner of donor bevrucht in het labo om ze vervolgens in je baarmoeder terug te plaatsen.
De kans op zwangerschap is dan wellicht het grootste en biedt het voordeel dat je het embryo kan laten testen alvorens het terug te plaatsen. Gezien de eerdere miskramen en je leeftijd is deze pre-implantatie-diagnostiek zeker een aanrader.