Hoelang werkt de pil?

Ik vergeet regelmatig de pil in te nemen. Toch ben ik nog nooit zwanger geweest. Werkt de pil nog lang door ofzo?
Niet, dat ik zwanger wil worden nu, maar soms denk ik dan "kan ik wel zwanger worden"..

Iemand enig idee?

Toegevoegd na 11 uur:
Bedankt voor jullie reacties, maar ik wilde niet weten hoe en of en wanneer ik zwanger zou worden, maar hoelang de pil werkt omdat ik hem zelf regelmatig vergeet en toch nog nooit zwanger ben geweest...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat al uitgebreid in mijn antwoord Lautje. Het maakt echter uit welk type pil je gebruikt, wanneer je de pil vergeet en wanneer. Op de link bij mijn antwoord kom je op een website en daar kan je precies aangeven welke pil je gebruikt, wanneer je die bent vergeten en wat het advies dan is voor de rest van de periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
you play with fire girl!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is denk ik een misverstand dat de pil gedurende x uur werkt en dat het bij de een x wat korter is dan bij de ander. Het hangt in feite af van hoeveel bijna rijpe follikels (blaasje met de eicel erin) er zijn waarvan er één - als de hormoonspiegel iets daalt - het initiatief neemt om te springen zodat de eicel in de eileider komt en wacht tot die bevrucht wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnxx

Het beste antwoord

Je kunt pas zwanger worden als er een eicel vrijkomt (ovulatie) en die binnen een korte periode na de eisprong wordt bevrucht.

Door het vergeten van de pil ben je minder goed beschermd en kan er een eicel ontwikkelen en vrijkomen zodat je zwanger kunt worden.

Dat je dit nog niet bent geworden is een gelukkig toeval voor je. Er wordt altijd geadviseerd om in deze situaties condooms te gebruiken totdat je ongesteld bent geweest en weer een nieuwe strip slikt. Dan ben je weer beschermd.

Als dit vaak gebeurt kan je ook overwegen om andere anticonceptiemethoden te gebruiken. Er zijn ook implantaten mogelijk die én langdurig werken (onder de huid worden ingebracht) én ook nog eens minder hormonen afgeven en zo ook minder bijwerkingen hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijgaande een zeer goede website met nauwkeurige informatie wat je wanneer moet doen!

Toegevoegd na 3 minuten:
Uit de website zie je dat het ook nog eens uitmaakt of je meer dan één pil vergeten bent, wanneer het was in de cyclus en wanneer je seks hebt gehad.

Toegevoegd na 6 minuten:
Andere anticonceptiemethoden die je kunt overwegen:

anticonceptiering (Nuvaring)
pleister
prikpil
anticonceptiestaafje (wordt in de huid ingebracht)
spiraaltje

Toegevoegd na 9 minuten:
Het anticonceptiestaafje in de arm werkt zeker 3 jaar, maar er is een geval bekend van iemand die al 6 jaar niet zwanger werd.

Toegevoegd na 12 uur:
Omdat je kennelijk wilt weten hoe lang de pil werkt:

- De anticonceptiering werkt een maand
- de pleister werkt een maand
- de prikpil werkt 3 maanden
- het anticonceptiestaafje werkt 3 jaar
- het spiraaltje werkt zo lang het er zit.

Verder denk ik dat je een denkfout maakt en daarom schreef ik eerst op hoe de pil werkt. De pil zelf beschermt maar indirect tegen zwangerschap. Als je één pil slikt is het niet zo dat je een bepaalde tijd beschermd bent. Je moet constant een bepaalde hoeveelheid hormonen in je bloed hebben (dat wordt de hormoonspiegel genoemd) om te zorgen dat er geen eicel vrijkomt. Als je een keer de pil vergeet dan daalt de hormoonspiegel. Als de concentratie van het hormoon onder een bepaalde waarde komt kan je lichaam het proces in gang zetten om een eicel te laten rijpen en als die vrijkomt kan je zwanger raken. Het maakt dan niet uit of je nadat je de pil bent vergeten de pil doorslikt.

Daarom is onderstaande website handig, omdat het hiermee rekening houdt.

Toegevoegd na 12 uur:
Tevens leuk weblog van een geneeskundestudent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor antwoord.
Hier heb ik inderdaad iets aan! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg.
Ik kan hier zeker wat antwoorden uithalen. En die weblog is zeker leuk! Groetjes en natuurlijk iedereen bedankt!

Andere antwoorden (8)

In principe kan het zo zijn dat je al na een keer de pil vergeten zwanger KAN worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hem niet slikt, 1 pil dan is de kans al aanwezig dat je zwanger kan raken.
(is de pleisterpil dan niet iets voor jou? 1 keer plakken, 7 dgn geen omkijken, na een week een nieuwe plakken etc en dan gewoon 1 stopweek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien je minder dan 12 uur te laat bent, kun je de vergeten tablet alsnog innemen en de volgende tabletten gewoon op de gebruikelijke tijd blijven innemen. De werking van de pil zal niet verminderen als je de rest van de strip op de juiste tijden inneemt.
Indien je meer dan 12 uur te laat bent kan de werking wel minder worden. Volg in dat geval de volgende richtlijnen:

Ben je meer dan 1 tablet vergeten?

Neem contact op met je dokter. Je hebt kans zwanger te worden of te zijn.

Ben je in de eerste week 1 tablet vergeten?

De tablet alsnog innemen, ook als je daarvoor 2 tabletten tegelijk moet innemen. Gebruik de eerstkomende week een condoom tijdens het vrijen. Als je in de voorgaande 7 dagen zonder condoom hebt gevreeën dien je, je dokter te raadplegen. De kans bestaat dat je zwanger bent.

Ben je in de tweede week 1 tablet vergeten?

De tablet alsnog innemen, ook als je daarvoor 2 tabletten tegelijk moet innemen. Neem de rest van de strip op tijd in. De werking van de pil is niet verminderd.

Ben je in de derde week 1 tablet vergeten?

Dan zijn er 2 mogelijkheden:

De tablet alsnog innemen, ook als je daarvoor 2 tabletten tegelijk moet innemen. Aan het eind van de strip zonder stopweek vervolgen met de volgende strip. De mogelijkheid bestaat dat je geen bloeding krijgt, of tussendoor wat bloed verliest.

Stoppen met de huidige strip; vanaf de dag dat je de pil vergeten bent gaat de stopweek in. Na de stopweek begin je weer met een nieuwe strip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is absoluut niet zo,dat je door niet de pil in te nemen zwanger wordt1 Daar zijn ook nog andere activiteiten voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zo'n idee dat de vraagsteller daar ook wel van bewust is ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahha ja wel leuke opmerking! +
Het kan ook zijn dat je niet (zo) vruchtbaar bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit vergeten een voorbehoedmiddel te gebruiken als en wanneer je niet zwanger wilt worden. Wanneer je vergeten bent een pil te slikken, vergeet dan ook maar om via je 2e mond iets in te nemen (en dat bedoel ik letterlijk, want het is bewezen dat in voorvocht (glijmiddel uit de jongeheer) ook zaadcellen aanwezig kunnen zijn. Wees dus voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het spelletje speelt, kun je in de prijzen vallen.

Ik denk dat je beter om kunt kijken naar een ander voorbehoedmiddel als een zwangerschap je nu een slecht idee lijkt; b.v. een spiraaltje.

Als je er niet persé nu op zit te wachten maar een kind op zich wel welkom zou zijn, kun je gerust zo doorgaan als je nu bezig bent. Het is niet zo dat het je zwangerschap schaadt als je per ongeluk nog aan de pil was toen je zwanger werd. Helemaal gepland is het dan niet, maar aan de andere kant: 70 jaar geleden was geen enkel kind gepland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk antwoord. Zo stonden wij er destijds (op een gegeven moment) ook tegenover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf de hoofdprijs gewonnen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje voor de winnaar. Ik ben zelf tweevoudig kampioen!
Annswers
13 jaar geleden
Ik vind die eerste zin alles omvattend, alle overige onderbouwingen, antwoorden, reacties nu overbodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som: daar kan ik niet tegenop, mijn tweede en derde kind waren wel 'netjes' conform planning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha ha, op zo'n manier. Ze waren wel "enigzins" gepland, maar wel op de manier zoals je beschrijft, gewenst maar niet strikt ingepland. Maar nu gaan we echt off topic en Annswers heeft ons al terecht gewaarschuwd ;o)
Annswers
13 jaar geleden
O nee krijg ik nu die stempel, dat wil ik niet hoor! Vooral communiceren met elkaar dat houdt ons scherp ;) Ik vond dit zinnetje gewoon heel goed, soort roulette is het eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik plaag je maar annswers ;o)
Als je al lang aan de pil bent bouw je een spiegel van hormonen op in je bloed. Die spiegel blijft, zonder de pil te slikken, nog ongeveer 3 maanden in je bloed zitten.
Dus ja, je KUNT zwanger worden als je de pil vergeet.
Maar als je zwanger wilt worden, duurt het meestal toch nog even voor je zwanger kunt worden nadat je met de pil bent gestopt..