kan een embryo doof worden?

ik vraag me weleens af, stel dat ik zwanger zou worden, kan mijn kindje dan doof worden omdat ik in een ruimte werk waar veel herrie is en oordoppen verplicht zijn? Mijn machine beschadigd je gehoor al als je 10 minuten geen oordoppen in hebt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Een embryo heeft nog geen oren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar hij wordt met oren geboren, dus die oren komen er in de loop van de tijd wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat een embryo op die manier beïnvloed kan worden door invloeden van buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer Karena, want dat is nu net één van de belangrijkste aspecten die we onderzoeken in de neurobiologie, en babies blijken tijdens de otwikkeling niet alleen beïnvloed te worden voor 'dingen van buiten', maar zelfs grotendeels gevórmd. Niet zoals we vroeger dachten, dat als je geschrokken as van een konijn, je een kind kreeg met een hazelip ofzo. Maar alles wat de baarmoeder inkomt (dus naast voeding en gifstoffen en natuurlijk allerlei hormonen van de moeder (die weer beïnvloed kunnen worden door 'buitenaf') kunnen ook licht en zeker geluid een rol spelen. Een kind blijkt bij lange na niet zo goed beschermd als we altijd gedacht hadden. Van bijvoorbeeld het Softenondrama, het Des-schandaal en roken en drinken tijdens de zwangerschap weten we dat eigenlijk al, maar er komen steeds meer aanwijzingen van hele subtiele, minimale factoren die enorme invloed kunnen hebben op de neurologische ontwikkeling van kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een paar jaar geleden (of nu nog?) droegen zwangere vrouwen vaak een lange kettig met een belletje er aan op de buik. http://mamakado.nl/rubrieken/52-zwangerschapsketting-kettingen?gclid=CN6FtfXwwqsCFUQMtAodE0Xwsw

Het beste antwoord

Het geluid zal moeten worden gemeten.
Je kunt een werkplekonderzoek aanvragen bij de Arbodienst, waar jouw werkgever is aangesloten. Dat kun je zelf aanvragen bij de bedrijfsarts.

Tijdens de zwangerschap mag u niet worden blootgesteld aan schadelijk geluid (80dB maximaal gedurende acht uur per dag). Met name het ongeboren kind is gevoelig voor schadelijk geluid. Vanaf welke zwangerschapsmaand het gehoor van het ongeboren kind beschadigd kan worden, is niet precies bekend.

Dit komt van een website arbo-advies.
Lees dat maar eens door.
Want er zijn nog meer risico's en werkgevers hebben daar niet altijd genoeg aandacht voor.

Bent u zwanger, vraag dan naar de RI&E bij uw werkgever. Staat in de RI&E dat er binnen het bedrijf voor u specifieke gevaren zijn? Dan is uw werkgever verplicht om daar maatregelen tegen te nemen.

http://www.arbo-advies.nl/zwangerschap.htm#11
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee ; daar hoef je niet bang voor te zijn. De baarmoeder, het vruchtwater en natuurlijk je buikwand zijn behoorlijk dempers ; die zullen het gehoor van je baby niet beschadigen.
MAAR : het geluid dringt uiteindelijk WEL door, en kan een grote stress-factor zijn (zoals het dat ook voor ons kan zijn) en dus zeker niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van je kindje. Als het echt ernstig is, zul je dus vermoedelijk wel (tijdelijk) op zoek moeten naar een andere werkplek ; overleg dat met je werkgever.

Er zijn wel andere oorzaken waardoor een baby al in een vroeg stadium van de ontwikkeling doof kan worden (of aanlegstoornissen in andere organen, afhankelijk van bijna de DAG waarop het er mee wordt geconfronteerd ,zoals (infectie)ziekten en medicijnen.