Heeft de zwangerschap van de mens al sinds het ontstaan altijd ongeveer 9 maanden geduurd?

De mens evolueert door de tijd heen, maar wat ik mijn afvraag, duurde een zwangerschap bij de mens in de oertijd langer dan de dag van vandaag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ja, zolang we spreken van de species homo sapiens, heeft de zwangerschap altijd ongeveer al zo lang geduurd. Op het moment namelijk dat daar grote verschillen in zouden zitten, zouden we van een andere soort spreken. Bovendien lijkt bij vrijwel alle dieren de duur van de zwangerschap tamelijk gelijk op te gaan met de lichaamsgrootte.

Nu is het wel zo dat mensenkinderen relatief heel vroeg (als in : onderontwikkeld, onrijp) geboren worden. Vrijwel alle andere diersoorten baren hun jongen pas op het moment dat deze zich vrij zelfstandig kunnen bewegen. Vermoedelijk heeft dit te maken met ons enorme hoofd, dat je op een gegeven moment door een relatief smal bekken - dat komt door ons rechtop lopen - niet meer naar buiten krijgt, en dat erg veel energie / groeipotentieel opeist die wellicht ten koste gaat van de rijping die nodig is 'kruipend' naar buiten de kunnen komen.

Er zullen dus zeker periodes in de ontwikkeling van de mens - en onze uitgestorven naaste verwanten kunnen zijn geweest waarin de zwangerschap langer duurde , en wellicht meer complicaties gaf, tot het evenwicht zich had hersteld. Een mooi stukje science fiction hierover - in een notendop - vind je in de schitterende roman "Dochter van de Godin" , die de ontwikkeling van de mens volgt van het Lucy-type tot zo'n 20-30.000 jaar terug. Een roman, natuurlijk, en vermoedelijk weinig wetenschappelijk onderbouwd, maar prachtig beschreven.

Onze huidige naaste verwanten hebben overigens een draagtijd die vrij nauwkeurig met de onze overeen komt ; 8 maanden voor een chimpansee, 8,5 voor een gorilla. Dat doet vermoeden dat ook onze directe voorouders een draagtijd in die orde van grootte moeten hebben gehad.

Aan fossiele resten is echter niet te zien hoe lang een gemiddelde zwangerschap van een bepaalde soort geduurd heeft. We kunnen dus alleen maar kijken naar wat we weten en kunnen meten, dus meer dan een veronderstelling is het niet.