Waarom wordt zwangere vrouwen geadviseerd om op de linkerzij te liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goh ik hoor wat nieuws. 2x zwanger geweest maar nooit dit advies gehad.

Antwoorden (3)

Dat hoeft alleen als je erg last hebt van maagzuur, en vaak vooral in de laatste weken. Op die manier komt er minder druk op de maag, waardoor er minder snel maagzuur omhoog komt.

Voor de zwangerschap of baby maakt het echt niks uit.

Toegevoegd na 54 seconden:
(Het werkt trouwens ook best bij maagzuur als je NIET zwanger bent ;) - maar zwangere vrouwen hebben iets meer last van deze klacht. Vandaar de combinatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal Marleen. +
Kristal
11 jaar geleden
+1
Cryofiel
11 jaar geleden
Heeft één van jullie op het verkeerde duimpje geklikt? Ik heb een + gegeven.
Kristal
11 jaar geleden
nu klopt het weer Cryo, ik had vergeten op het duimpje te klikken ;-)
De baarmoeder met kind kan aan het eind van de zwangerschap op de andere organen en de grote bloedvaten gaan drukken. Braziliaanse artsen vroegen zich af of dat invloed heeft op de bloeddruk, de werking van d enieren en op hormoonspiegels bij deze vrowuen en zo ja of die effecten dan verminderd of ongedaan gemaakt konden worden door een andere lighouding aan te nemen.

Ze onderzochten vrouwen die allemaal minstens 35 wk zwanger waren en lieten ze 2 uur op hun rug liggen waarna ze verschillende parameters maten, vervolgens gingen ze op hun linkerzij liggen en werd het onderzoek herhaald.

Toen de vrouwen op hun rug lagen, bleef hun bloeddruk stabiel en nam de centraal veneuze druk af (druk in de aders). In zijliggeing daalde de systemische bloeddruk met ongeveer 15 mm Hg en nam de centraal veneuze druk in het eerste uur weer toe. De spiegels van verschillende hormonen die bij de bloeddrukregulatie betrokken zijn veranderden sterk. Daarmee samenhangend steeg de creatinineklaring van de vrouwen gemiddeld met 12% toe ze op hun zij gingen liggen en de natriumuitscheiding en urineproductie namen nog veel sterker toe.

Als gezonde vrouwen aan het eind van hun zwangerschap vocht vasthouden kunnen zij dat verminderen door op hun linkerzij te slapen. Deze houding heeft een sterke invloed op de hormoonhuishouding en het uitscheidend vermogen van de nieren.

Een ander onderzoek bewijst dat vrouwen die in de laatste fase van hun zwangerschap op hun linkerzij sliepen een kleinere kans hebben op doodgeboorte: Bij vrouwen die op hun rug of rechterzij slapen lijkt de kans op een doodgeboorte (ik vind miskraam een slechte vertaling) tweemaal zo groot: 1,96 op de 1000 doodgeboorte-risico voor vrouwen die op de linkerzij slapen tegenover
3,93 op de 1000 bij vrouwen die dit niet doen. De oorzaak heeft zeer waarschijnlijk te maken met de bloedtoevoer naar het kind in de baarmoeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft te maken met het vena cava syndroom. De baarmoeder wordt in de tweede helft van de zwangerschap zwaarder en als de vrouw op haar rug ligt drukt de baarmoeder op bloedvaten in het bekken en in de rug (vena cava inferior). Hierdoor is de terugstroom van bloed naar het hart vermindert en hier kan de vrouw duizelig van worden. Dan is het het beste om op de linkerzij te draaien, dan gaat het weer over. De vena cava wordt weer goed doorstroomd en de bloeddruk van de zwangere wordt weer normaal
Het is niet zo dat een zwangere altijd op de linkerzij moet gaan liggen, alleen als ze zich niet goed voelt of duizelig wordt in rugligging. Voor de zwangere is dit vervelend, maar het kind heeft er geen last van.